Brev
Stort savn
Hej kære brevkasse.
Tak for at I læser mit brev.
Jeg har inden for de sidste år mistet min far for 5 år tilbage(kræft), min farmor 1,5 år siden (alder) og så min onkel i april dette år.
Jeg har vel på mange måder fundet ud af at man gerne bare kan gøre alle de ting man normalt gør, og det prøver jeg altid på. Ikke altid nemt men jeg prøver.
Her første gang jeg mistet, min far, var jeg kun 12. Mange kunde godt forstå at der ikke er så godt at være lille og se at far er syg, for så at… Hmm. Miste passer ikke helt… At have en sidste mulighed til at høre fra ham passer bedre. Ikke så brutalt synes jeg.
Med farmor blev det helt naturligt. Hun havde lavet alt hun gerne ville, og sagde mange gange til mig at hun var gammel og træt. Så den begravelse var egentlig bare smuk. Alle sagde hun havde haft et langt og godt liv.
Min far fik kun lidt over halvdelen af den tid. Så jeg glemmer aldrig ikke den dag i kirken hvor hans sidste ord blev sagt af os der kendte ham bedst. Hårdt, men også glad for at være der og tage farvel.
Onkel fik pludselig hjerteanfald på sin ferie i år. Det gik ikke så godt, han kom ikke hjem igen i live… Mange minder kom tilbage fra den gang min far kom galt afsted med sin kræft når jeg høret om det. Og så var min onkel en god person og havde nok håbet han fik nogle flere år. Han blev omkring 70.
Efter alt det her er det ikke altid så nemt at lade være at være ked af det. Selv om jeg helt sikkert bare skulle have tænkt på min folkeskole som mine venner gør. Og mor har også brug for mig.
Der er kun mig og hende tilbage nu og det er vel også svært for hende, dog siger hun bare:har det godt nok sålænge du altid passer min skole og det der. Blev et langt brev, men havde en del at fortælle.
Tak for mig.
Og Tak igen.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tusind tak for dit brev. Jeg ved, at det ikke altid er nemt at skrive om sorg og det at savne. Du er fuld af mod, når du har gjort det, og jeg tænker, at der er mange andre, der kan genkende dine tanker og følelser. Så tusind tak for, at du deler ud af dem.
Dit brev er rigtig fint. Det beskriver på så fin en måde, hvilke tanker du har og hvad der er svært for dig lige for tiden. Jeg kan godt se, at du har det svært. Men jeg kan helt bestemt også se en dreng, der er virkelig stærk og gør sig mange tanker. Alle dine tanker, kan blive en god støtte for dig, for de kan hjælpe med at fortælle dig selv og andre, hvad du har brug for.
Nogle gange er det helt naturligt at man mister, som fx med din farmor, og så føles det ikke helt så svært. Andre gange er det helt urimeligt og så kan det være svært at finde mening med det. Det beskriver du så fint, når du fortæller, hvad din far, farmor og onkel er døde af og hvor gamle de var. Mon ikke det er en stor trøst for dig at vide, at din farmor synes, at det var ok, at hendes liv var ved at være slut. Er det mon sådan nogen følelser og tanker, du har?
Du skriver, at du helst vil tænke på din far på den måde, at du har en sidste mulighed for at høre fra ham, i stedet for at tænke på at du har mistet ham. Jeg er så fuld af beundring over din måde, at beskrive og se det på. Du har også fundet ud af, at man godt kan gøre alt det, man normalt gør og ind imellem også savne og sørge. Ja, hvor har du ret og hvor er det godt, at ved det. For det er helt ok. Nogle gange kan det hjælpe, hvis man har et særligt sted, hvor man kan tænke  tanker og mindes.
Det er fuldstændig forståeligt, at din onkels død minder dig om din fars død. Følelserne minder om hinanden, og din tanker vender tilbage til dengang, du mistede din far. Det er helt normalt, at du bliverer ked af det. Sorg er noget man bærer med sig i livet, ligesom alle andre minder og oplevelser i livet med og uden din far. Sorgen er god at dele med andre, og jeg kan forstå at du også taler med din mor om det, det er godt for jer begge. Måske kan I også snakke lidt mere om, hvordan I har det - så følelserne også får plads hos jer. Det kan være dejlige minder, savnet, at blive kede af det sammen - alle de ting, der er hos jer to. I er jer to, og har brug for hinandens støtte.
Det kan være svært ikke at være ked af det, men samtidig er det også det der hjælper på sorgen. Der vil være perioder, hvor du er rigtig ked af det og perioder, hvor sorgen ikke fylder så meget. Det er vigtigt, at dem omkring dig ved det og har forståelse for det - fx venner og skolelærere. Måske vil det også være en hjælp at tale med andre unge, som har mistet?  Det har du mulighed for hos www.bornungesorg.dk  Det kan være svært at tage hul på en snak om følelser, sorg og savn. Men, de kender til sorg og savn, og alle de følelser der er på spil.
Hvis du har lyst, så kan du også tale med BørneTelefonen på 116 111 eller chatte.
Endnu en gang tak for dit brev – og pas nu rigtig godt på dig selv.
De kærligste tanker fra BørneTelefonen