Brev
Selvhad – papfar – selvskade
Hej..
Har en masse problemer for tiden, men jeg vil egenligt bare starte fra starten og sige at jeg er en 14’årig pige der går i 8. Klasse.
Mine forældre blev skilt for, ja for rigtigt mange år siden… Min far valgte så at for nogle år tilbage nu, at hænge sig selv… Jeg ved stadig ikke grunden til hvorfor.
Men ja nu har min mor så en anden, og jeg kan simpelthent ikke fordrage ham.. Han får altid vendt alt mod mig, altså faktisk her for 10 min siden sagde han til min mor jeg at sagde “stop idiot” men det jeg faktisk sagde var “stop” fordi han sagde jeg var en forkælet so eller sådan noget.
Det virker bare som om at hun ikke rigtigt lægger mærke til hvordan han er overfor mig.. Han har flere ganget tager fat i mig spyttet på mig og slået mig, ikke sådan slået mig rigtigt men giver mig en lammer. Han kalder mig tit en kælling fordi jeg har lidt problemer med min attitude.
Jeg begyndte så at få det virkligt dårligt med mig selv. Og begyndte så at cutte nogle år senere. Og nu kan jeg bare ikke stoppe. Har holdt mig tilbage i lang tid nu, men kan snart ikke klare det mer.
Har læst mig frem til at jeg har en depression, border Line og social anxiety. Og jeg har det så ubehageligt altid. Kan ikke få mig sammen til at fortælle min mor det, fordi jeg er bange for hvordan hun reagerer.
Jeg elskede skole som mindre, men nu er jeg jo i 8. Klasse og folk kan jo godt kommentere lidt på en. Kan bare ikke helt holde til de kommentare, det er ikke noget “vildt” de siger, men har bare så meget i forvejen.. Ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre…
Hilsen anonym trist pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Det din mors nye mand udsætter dig for, er bestemt ikke i orden. Uanset hvordan din attitude er, har han hverken lov til at tale grimt til dig, spytte på dig, tage fat i dig eller slå dig. Det er simpelthen ikke ok! Det skal han stoppe og det er med det samme. Når man har en voksen så tæt på sig som er så voldsom, så gør det intet godt før dig. Jeg tænker, at du gør dit bedste og passer på dig selv, så meget det er muligt. Nogle gange kan en voksen få det til at se ud til, at det er barnet der er galt på den - hver gang. Din mors mand er voksen, og skal den voksnes ansvar på sig eller placere skyld og ansvar på dig - du er et barn.
Der er desværre mange unge, som begynder at cutte, når der er svære ting at kæmpe med. Og måske ikke ved man, hvordan man skal få hjælp. At cutte kan være en måde at flytte den smerte man har indeni til en ydre smerte. Det kan fjerne fokus fra smerten indeni for en tid, men det er bestemt ikke en holdbar løsning. Nogen begynder også at cutte for at vise omverden - deres forældre, at de har det dårligt. Kan du mon genkende noget af det? Det er rigtig godt, at du har holdt dig tilbage fra at cutte i længere tid. Det håber jeg, du kan blive ved med.
Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for, om du fejler noget. Hvis man tager tests på nettet, eller læser om forskellige sygdomme, kan man stort set altid finde noget, der passer på en selv. Det behøver ikke at være ensbetydende med, at man har den lidelse. Test på nettet spørger heller ikke ind til, hvordan du har det i familien, skolen og det kan komme til at se ud til, at det er dig der er noget galt med. Det er kun lægen eller en psykolog der kan afgøre om der er noget, du har brug for hjælp til det. Kommunen kan hjælpe familien med at få det bedre sammen.
Jeg tænker på, hvordan du forestiller dig, at din mor vil reagere, hvis du fortæller hende, hvordan du har det. Hun har jo også et ansvar for, at hendes mand ikke behandler dig ordentligt. Hun kan ikke bare lade som om, at hun ikke lægger mærke til det. Hvis du har mod på det, synes jeg, du skal sætte dig ned, og fortælle din mor, hvor svært du har det med hendes mand. Også at du har cuttet, og er bekymret for, om du fejler noget. Hvis du synes, det er svært at sige til din mor, kan du vise hende det brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Du kan også bede en anden voksne, som du er tryg ved, om at hjælpe dig med at snakke med din mor. Det kan fx være din mormor, en moster, en venindes mor eller andre. Din mor kan ringe til kommunen og få råd om, hvordan I kan få hjælp. Måske kan de tilbyde dig at få nogle samtaler med en psykolog eller terapeut, så du kan få det bedre. Det kan også være, de vil tilbyde jer alle tre (dig, din mor og hendes mand) at komme til samtaler som familie. Din mors mand skal i hvert fald have at vide, at det han udsætter dig for ikke er i orden. Det er faktisk ulovligt. Han skal lære at sige tingene på en god måde, der hjælper dig og giver dig omsorg. Det kan lade sig gøre, hvis han vil gøre en indsats.
Du kan også få en snak med en af dine lærere om, hvad der sker derhjemme. Din lærer kan så hjælpe dig med at finde ud af, hvad I skal gøre, og måske snakke med din mor og kommunen.
Du har også mulighed for at få hjælp af en Bisidder fra BørneTelefonen. En Bisidder kan gå med dig på kommunen og fortælle om din situation.Du kan læse mere om det:
Til sidst vil jeg råde dig til at kigge på www.selvskade.dk  - her kan du også få god rådgivning, så du fortsat kan holde dig tilbage fra at cutte.
Jeg håber, du snart får hjælp, så du kan få det godt igen. Du ved, du er velkommen på BørneTelefonen - måske har du brug for også at tale mere om din far og selvmordet?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen