Problemer derhjemme og i skolen

Jeg er en pige på 16.

Og jeg har gennem de sidste mange år været udsat for vold både psykisk og fysisk.

Det hele startede da jeg var 10, faktisk lige efter min mor døde, min far var meget ked af det, eller jeg vil heller sige knust, så han begyndte at drikke og at slå samt give mig skylden for min mors død.

Jeg ved ikke om det er derfor jeg bliver slået (om det var min mors død som gjorde at min far begyndte at udsætte mig for vold). Min far kan finde på at slå med hvad som helst fx jernstænger, piske, kæppe eller hvad han nu lige har for hånden.

Jeg kan tydeligt huske en dag, hvor han havde fundet en jernstang, som han lige ville afprøve. Jeg kan huske mine søskendes skræmte blikke og den meget voldsomme behandling, jeg fik.

Jeg har mindre søskende, som er mega bange for at han også begynder at slå dem. Men hvad skal jeg sige til dem? Jeg kan jo ikke love, at han ikke begynder at slå dem også, men jeg har lovet mig selv, at jeg vil beskytte dem mod det lige meget hvad det kommer til at koste mig…

I skolen har jeg svært ved at koncentrere mig, men min far truer mig med at hvis jeg ikke får karakterer over 7, (7 kan også gå) så får jeg tæsk.

Samtidig med at alt det sker, så bliver jeg også mobbet i skolen, det et som om at lige meget, hvor jeg er, så bliver enten udsat for både psykisk og fysisk vold eller en af delene.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg håber meget at du/i kan hjælpe…

Mvh mig

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år!

Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp til situationen derhjemme. Det er slet ikke i orden, at din far slår dig og dine søskende. Det skal stoppes hurtigst muligt.

Jeg kan godt forstå, at det har taget hårdt på jer alle sammen, at I mistede jeres mor. Det må have været frygteligt hårdt. Jeg tænker på, om I er du mon har fået noget hjælp fra fx en psykolog til at bearbejde jeres sorg?

Din far er nok også blevet meget ked af det, da din mor døde, og det kan sagtens være grunden til, at han er begyndt at drikke. Nogle voksne begynder at drikke, når de er meget kede af det, fordi de tror, at det hjælper. Desværre bliver det ofte meget værre. Måske er han så begyndt at slå, fordi han har drukket, og har haft svært ved at styre sig. Det er svært at sige, hvordan tingene hænger sammen, men uanset hvad, så er det absolut forkert at slå og han må ikke slå jer børn eller på andre måder være voldelig, hverken fysisk eller psykisk. Han burde i stedet have bedt andre om noget hjælp til at tackle og bearbejde sin og jeres sorg over jeres mors død - og det bør han faktisk stadig. Det må også være frygtelig hårdt for dig, at han giver dig skylden for din mors død. Det håber jeg ikke, at du tror, det er, for det er det selvfølgelig ikke. Din mors død har været en forfærdelig stor sorg for jer alle sammen, og det kan aldrig nogensinde være din eller andres skyld.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil beskytte dine mindre søskende mod volden. Men du har fuldstændig ret i, at du ikke kan love dem, at han ikke også vil slå dem en dag, selv om du vil gøre hvad som helst for at beskytte dem. Du lyder til at være en meget omsorgsfuld storesøster. Dine søskende er heldige, at de har dig. Men det er selvfølgelig også vigtigt, at der bliver passet på dig. Du skal, under ingen omstændigheder, heller ikke udsættes for vold. Volden derhjemme kan sagtens være grunden til, at du har svært ved at koncentrere dig i skolen. Du sidder sikkert hele tiden og bekymrer dig om situationen derhjemme, og hvad der vil ske, når du kommer hjem - det virker til, at du er i en form for stress og angst tilstand konstant, og det forstyrrer dig og koncentrationen om andre ting? Det er heller ikke rimeligt, at din far truer dig, hvis du får under 7 - det er simpelthen ikke ok og ikke tilladt at true!

Jeg kan godt forstå, at du ikke føler, at du har fred nogen steder, når du også bliver mobbet i skolen. Det er bare så uretfærdigt. Jeg synes virkelig, at du skal snakke med din lærer om det, så han/hun/de kan hjælpe dig med at få det bedre i skolen, og kan tage hånd om mobningen. Måske kan du skrive det til din lærer, så du har tid til at formulere det og din lærer kan læse brevet grundigt igennem.

Jeg tænker på, om der er nogen voksne der ved, hvordan det er hjemme hos jer? Har du fortalt det til nogen? Er der nogen, der har spurgt til dig og jer derhjemme? Hvis der ikke er det eller du ikke har talt med nogen, er det rigtig vigtigt, at du får det gjort, så I kan få noget hjælp. Din far skal holde op med at slå og true jer med det samme, for det er ikke ok – heller ikke selv om han er ked af det. Du kan gøre flere ting for at få hjælp:

Du kan vælge en sød voksen, som du har lyst til at fortælle om situationen derhjemme. Det kan fx være en lærer, en i din familie, en venindes mor. Den voksne kan så ringe til en socialrådgiver i din kommune og fortælle, at I har det svært derhjemme og beskrive det I udsættes for. Socialrådgivere vil så undersøge det nærmere, og måske indkalde jer til møde på kommunen, eller komme hjem til jer, og spørge jer om, hvordan I har det. Dig og dine søskende vil og bør også blive spurgt om det, uden jeres far hører hvad I svarer. Socialrådgiveren vil så finde ud af, hvilken form for hjælp I skal have, for at få volden og truslerne stoppet, så I kan få det godt igen.

En anden mulighed er, at du selv kan ringe til kommunen og bede om at tale med en socialrådgiver. Socialrådgiveren vil så på samme måde undersøge jeres situation og hjælpe jer.

En tredje mulighed er, at vi på BørneTelefonen kan hjælpe dig med at skrive en underretning til kommunen om, at jeres far slår jer. Du skal bare ringe eller sms’e på 116 111 eller logge ind på chatten på www.bornetelefonen.dk og fortælle, at du gerne vil have hjælp til at lave en underretning til kommunen, dvs. et brev om hvordan I har det derhjemme. Så er der en sød rådgiver der hjælper dig, og fortæller hvordan det kommer til at foregå. Jeg tænker også, at en bisidder fra BørneTelefonen vil være en stor hjælp og støtte i dette, hvis du skal snakke med kommunen om hjælp. Det kan du også snakke eller skrive med os om på BørneTelefonen. Du kan også læse mere om vores bisidder her: https://bornetelefonen.dk/bisidder

Jeg vil også sige til dig, at den vold du udsættes for er meget voldsomt, og jeg ser, at du gør alt hvad du kan for at beskytte dine søskende mod volden. Men, det er et meget stort ansvar du står med, derfor håber jeg inderligt, at du vil bruge din store styrke og mod til at få hjælp til dig og dine søskende, så I ikke skal udsættes for mere vold. Mon du er klar til det nu? Vi vil i hvert fald meget gerne hjælpe.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du får hjælp hurtigst muligt.

Mange knus og kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)