Overflødig

Min mor bruger alt for meget tid med sin telefon så jeg skal tage mig af mine søskende jeg føler lidt at jeg bare er en barnepige hjælp mig

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit vigtige brev, der er ret kort. Du skriver kun en enkelt linje.

Selvom om jeg ikke ved så meget om din familie, kan jeg se, at du passer dine søskende ret meget. Måske skal du tage dig af praktiske ting, som dine søskende ikke kan finde ud af? Jeg gætter på, at dine søskende nok er yngre end dig – for du skriver, at du føler dig som en barnepige.

Måske har din mor brug for lidt hjælp til at se, at du – ligesom alle andre – har brug for opmærksomhed og plads til at være sig selv.

Mon din mor er klar over, at følelsen af at være en barnepige overfor dine søskende fylder rigtigt meget hos dig? Jeg tror, at din mor har brug for at høre mere på dig for at forstå dig bedre. Gad vide, hvad der skal til, for at hun kigger op fra telefonen noget oftere?

Det er svært at starte en samtale med en person, der er meget optaget af sin telefon.

Jeg giver dig her en video om, hvordan du kan få startet en samtale: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/ Jeg håber, at videoen kan hjælpe dig.

Du kunne måske også sende en mail til hende. For nogle unge fungerer det nemlig bedre at udtrykke sig på skrift. Her er en guide: Guide: skriv det til nogen

Jeg tænker på, at jeg har brug for lidt flere oplysninger for at kunne give dig ideer og flere forslag. Derfor er det måske en bedre ide, at ringe ind til BørneTelefonen? Måske kan du ringe ind og tale lidt mere med en af rådgiver på tlf. 116 111? Du har også mulighed for at chatte med os.

Jeg håber virkeligt, at du bliver ved med at prøve at få hul igennem til din mor – og at du bliver ved med at forsøge at få din mor til kigge op fra sin telefon! Det er så vigtigt, at hun hører på dig, for din mor er den voksne, der har ansvaret for alle jer søskende i familien.

Måske har du også brug for at hygge dig med hende, hvor det kun er jer to? Hvis du har det sådan, så kan du jo prøve at fortælle hende, at du savner hende.  Måske kan I finde på noget at lave kun jer to?

Jeg håber virkeligt, at du får fat på din mor – og at du ikke giver op, selvom du måske skal bruge flere forsøg!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.