Hvad skal jeg gøre?!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Hej pige på 12 år.

Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at dele denne oplevelse med nogen. Du bekymrer dig om din lillebror og det viser jo bare, at du holder rigtig meget af din lillebror.

Du skriver, at du er bekymret for din lillebror, da han godt kan lide at drille de store børn. Du skriver et eksempel, hvor du nævner, at din lillebror kommer til at sprøjte vand på en af de andre. Du siger, at det kun var dig der så det, og at din lillebror ikke vil snakke om det der skete.

Det lyder som, at du elsker din lille bror rigtig meget. Men at det er svært for dig at hjælpe ham, når han ikke vil tale med dig om det der skete til svømning.

Var der mon en svømmetræner eller en anden voksen til stede da det skete? Du kunne nemlig spørge nogle andre voksne om de så hvad der skete.

Du skal i hvert fald vide, at du må hjælpe din bror alt hvad du vil. Men han er ikke dit ansvar. Det er de voksnes ansvar at passe på børnene og ikke omvendt.

Det er faktisk ikke i orden at presse din brors hoved ned under vandet – selvom han har været en drillepind. Det er de voksnes ansvar at stoppe den slags,  for det kan jo være farligt.

Jeg tænker derfor, at du kunne fortælle din mor om hvad der skete. Du kan fortælle hende, at du tit bekymrer dig om din lillebror. Du kan nævne denne og de andre situationer du ender med at bekymre dig om din bror. Måske din mor så hvad der skete i svømmehallen alligevel.

Når jeg læser dit brev, får det mig at tænke på dig og hvordan du mon har det. Er bekymringerne om din lillebror begyndt at blive noget du tænker på tit? Hvis ja, så ville jeg forslå, at du snakkede med din mor eller en anden voksen som du føler dig tryg ved.

Du kan fortælle dem hvilke tanker du har. At du har brug for at din mor passer bedre på din lillebror. Eller hvis du har noget andet i tankerne, så sig det højt. Det hjælper tit hvis man får snakket med nogen om hvad man går rundt og tænker på.

Du har skrevet til BørneTelefonen – det er en styrke du kan bruge til at snakke med din mor. Brug gerne flere eksempler som dette, når du snakker om dine bekymringer. Det kan også hjælpe, hvis du skriver det du vil sige på et papir.

Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig videre. Hvis du stadig er i tvivl og har flere spørgsmål, kan du altid ringe ind til BørneTelefonen på tlf.nr. 111611. Der sidder altid en rådgiver klar til at snakke og hjælpe dig.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.