Hvorfor synes de at jeg er ireternde?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.

Kære du

Tak for dit brev!

Det er rigtig godt du skriver, og du kan tro at vi altid gerne vil læse alt det du skriver. Det er derfor vi er her.

Du skriver at din familie oplever at du har forandret dig, og de kalder dig “teenager”. Det gør dig rigtig ked af det at din far og bror joker med dig, og det kan jeg godt forstå.

Du skriver at din bror siger du er blevet irriterende, og at du bare er en teenager. Det kan godt være at der er noget der hedder teenager, men der er ikke to ens teenagere. Du er den du er, og måske bliver du ked af det, fordi du faktisk har brug for at mærke, at de kan se dig for den du er. Og at du ikke bare er “en eller anden teenager”.

Du skriver at din mor også bruger ordet “teenager” om dig, og at du får lyst til at du ikke var teenager. Jeg tænker at det aldrig er sjovt når nogen siger at man er noget, som man ikke føler sig som, og det kan jeg godt forstå gør dig ked af det.

Når man går fra at være barn til at blive voksen sker der naturligvis mange ting i ens krop, og man ændrer sig. Man ændrer sig faktisk hele livet, og det er helt naturligt. Når man ændrer sig gennem livet, er det tit rigtigt irriterende, når andre mennesker kommenterer på det.

Jeg ved fra andre i din alder, at de heller ikke synes det er okay at man bare pludselig får at vide, at man er en “teenager”, fordi det ord er fyldt med mange ikke så positive billeder.

At være teenager betyder egentlig bare at man har en bestemt alder. Men fordi der sker en stor udvikling i den alder, kan andre opleve at man pludselig bliver mere selvstændig, siger sin mening mere, gerne vil bestemme mere over sit eget liv, osv. Og det kan for nogle føles “irriterende”, men det er en helt naturlig del af livet mod at blive voksen.

For mig lyder det som om du er lige som du skal være, og at dem omkring dig skal respektere at du ikke synes det er sjovt at de laver den slags jokes.

Din far og bror har også været på din alder engang, og de glemmer måske lidt hvordan det var. Når de laver sjov med dig tror jeg ikke det er for at gøre dig ked af det, men jeg kan godt forstå du ikke synes det er sjovt. Måske de vil lade være med det, hvis du siger, at det gør dig ked af det?

Det lyder til at din mor ikke joker med dig på samme måde som din far og bror? Måske kan du sige til hende at du ikke kan lide at blive kaldt en teenager, og at du stadig føler dig som dig selv. Det kan være at hun kan hjælpe dig med at snakke med din far og bror om det.

Jeg håber du kan bruge mit svar til noget, og husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.