mit liv er helvede

Hej.
Jeg her det svært både hjemme og i skolen.
I skolen har jeg ingen venner og alle hader mig og mobber mig og jeg ved ikke hvorfår jeg har jo ikke gjordt dem noget, mobningen startede i ca 0-1 kl og jeg har prøvet at ende det hele før vis du ved hvad jeg mener fordi det bare er for meget!!
Og jeg kan ikke stole på mine venner vis man altså kan kalde dem det, fordi de er der aldrig for mig kun når jeg a glad og gider ikke lytte til mine problemer.
Derhjemme er heller ikke sjovt min mor råber hele tiden af mig og skændes med mig og min far er næsten aldrig hjemme, og når han så kommer hjem skændes han med min mor 24/7.
Og så har jeg også problemer med at jeg er lesbisk og næsten alle jeg kender er homophobiske.
Nogen gange tænker jeg på om det ville være bedre vis jeg ikke var her mere.

Det var lidt en lang tekst men jeg håber nogen vil tage sin tid til at læse det og hjælpe mig med det her.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til vores brevkasse. Når jeg læser dit brev, er det tydeligt for mig, at der er rigtig mange ting, som fylder i dit liv lige nu. Jeg vil rigtig gerne forsøge at hjælpe dig i den rigtige retning. For du fortjener at blive lyttet til og at have det godt.

I dit brev har du skrevet, at alle hader og mobber dig i skolen. Du fortæller også, at du er blevet mobbet siden 0.-1. klasse. Jeg forstiller mig, at det må være rigtig hårdt og virkelig svært at være blevet mobbet i så mange år. Jeg synes, at du er så sej, at du har holdt det ud i så lang tid.

Jeg ved ikke, om du allerede er klar over det, men det er slet ikke i orden, at du er blevet mobbet i så mange år. Du har ret til, at din skole hjælper dig, når du bliver mobbet. Alle skoler skal have en antimobbestrategi. Det betyder, at skolen skal have en plan for, hvad de gør for at undgå mobning.

Hvis du har sagt til en voksen på skolen, at du bliver mobbet, og de ikke har gjort noget for at hjælpe dig, så kan du klage. Måske kan du få en sød voksen til at hjælpe dig? Du kan starte med at klage til skolelederen. Hvis du oplever, at der stadig ikke sker noget, efter at du har klaget til skolelederen, så kan du klage til Den nationale klageinstans mod mobning.

Hvis du har tid og kan finde overskud, kan du læse lidt mere om dine rettigheder i forhold til mobning, her: https://bornetelefonen.dk/mobning/rettigheder-mobning/

I dit brev skriver du også, at din mor råber meget af dig, og at I skændes. Og også at dine forældre skændes rigtig meget derhjemme. Det lyder ikke rart at være i. Jeg kan godt forstå, hvis det kan være rigtig hårdt at være dig nogle gange, når det både er svært derhjemme og i skolen.

Det er faktisk sådan, at dine forældre skal passe godt på dig. Det betyder, at det skal være trygt for dig at være derhjemme, og at du skal have det godt. Det er din ret. Hvis dine forældre har svært ved at opfylde det, har I derfor ret til at få hjælp.

Kommunen skal hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Kommunen hjælper hele familien. Og det er deres opgave at finde ud af, hvad den bedste hjælp er til lige præcis dig og din familie. Det gør de ved at tale med dig og med din familie – og måske også med andre, der kender til dig og din situation, så de kan få et godt billede af problemerne.

Vores bisiddere har hjulpet mange børn og unge, der har haft brug for hjælp. En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig: På en café, på biblioteket, i en park eller hvor som helst I to aftaler. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp.

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår . Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Du har skrevet, at du er lesbisk, og at næsten alle omkring dig er homofobiske. Jeg kan godt forstå, hvis det fylder rigtig meget i dit liv, når du oplever, at andre ikke accepterer din seksualitet.

Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rart at dele sine tanker og følelser med nogen, der har det ligesom dem selv. Kender du andre, som ikke er heteroseksuelle, du kan tale med? Det kan også være, at du måske følger en på YouTube eller TikTok, du kan relatere til?

Jeg kan læse i dit brev, at du nogle gange tænker på, at du ikke har lyst til at være her mere. Det gør mig bekymret. Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange, der på et tidspunkt har haft selvmordstanker. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke skal føle dig så forkert og blive bange for de her tanker.

Men når man har de her tanker, så siger det mig, at man har brug for hjælp. Og for nogle børn kan det være rigtig svært at bede om den hjælp. Det at du rækker ud efter hjælp og skriver ind til os i en tid, hvor rigtig mange ting fylder i dit liv, fortæller mig, at du er en modig og stærk pige.

Når der er rigtig mange ting, som fylder i ens liv, er det en god ide at tale med nogen om det. Er der mon en voksen, som du er tryg ved, som du kan snakke med? Det kan måske være en pædagog, en lærer, din nabo eller en helt anden voksen? Det vigtigste er bare, at det er en, du synes er sød.

Du kan måske få nogle ideer til, hvordan du kan starte en samtale her:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/

Mange børn synes, at det kan være svært og grænseoverskridende at skulle sige til nogen, at man har det svært. Derfor er der nogen, der synes, at det bliver lidt nemmere, hvis man viser sit brev til en voksen. Måske du kunne have lyst til det? Jeg synes nemlig, at du har været så god til at sætte ord på hvad du føler, og hvad der fylder i dit liv lige nu, i dit brev.

Jeg har nævnt mange ting i mit brev til dig, og jeg kan godt forstå, hvis det måske kan være lidt overvældende at skulle læse så meget. Hvis der er noget, som du føler, at du mangler svar på, så husk at du altid må skrive eller ringe til os på BørneTelefonen. Vores telefonnummer er 116111.

Husk på at du fortjener at have det godt. Og det er så sejt og modigt af dig, at du har skrevet herind til os. Kæmpe kram til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.