Brev
Miste sin far
Hej BørneTelefonen!
Jeg har en pige på 12 år som har mistet sin far.
Jeg har det rigtig svært i skolen, derhjemme og selvfølgelig også i fritiden. Der er ikke rigtig nogen der kan hjælpe mig på skolen. Jeg har en veninde og har det svært men har ikke mistet nogen.
Vi og to piger der alene i klasse sammen. Hun bliver drillet og det gør jeg også en lille smule men ikke så tit mere. ? Vi hjælper hinanden så meget vi kan.
Det er fire år siden min far døde. Og det husk det hele og jeg græder stadigvæk næsten hver dag og tænker på ham. Men så har jeg engod veninde og hjælper mig.
Det er svært for mig det er svært for mig og koncentrere mig i skolen fordi jeg tænker så meget på min far i skolen/ timerne!
Nu vil jeg slutte denne besked ellers bliver det alt for lang.
PS kommer til at skrive med jer igen.???
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er dejligt, du kan bruge BørneTelefonen. Og selvom vi ikke altid kan svare alle breve – skal du bare skrive lige så tit, du har lyst.
Jeg kan godt forstå, det er svært for dig, at du har mistet din far. Det er så uretfærdigt, når man mister en mor eller far. Det er helt naturligt, at du stadig tænker meget på ham og er ked af det. Og det er også naturligt, at det er hver dag. Man siger, at sorgen nogle dage fylder meget og andre dage ikke så meget. Mon du også mærker det på den måde?
Det er godt at have nogen at tale med. Derfor er det dejligt, at du og en anden pige fra klassen er gode til at hjælpe hinanden. Mange børn, der har mistet en mor eller far, fortæller, at andre ikke helt kan forstå dem. Måske har du det også sådan med din veninde – for du skriver, at hun ikke har mistet nogen? Alligevel er det godt, I taler om det, for det kan lette sorgen at fortælle om den, man savner.
Det vil også være godt, hvis du også taler med en voksen om, at du savner din far. Var der nogle lærere, du talte med, lige da du havde mistet din far? Måske din klasselærer? Kan du tale med ham eller hende igen og fortælle, hvordan du har det nu?
Det kan også være, at du har fået nye lærere siden, det skete? Så synes jeg, du skal fortælle din nye lærer eller at du savner din far. Og at det nogen gange gør, at du har svært ved at koncentrere dig. For det er klart, at det kan være sådan. Det oplever mange børn, der mister en mor eller far.
Hvis det er svært for dig at tale med din lærer, så tænk på om der er en anden voksen, du kan tale med. Fx en pædagog i klubben? Sundhedsplejersken på skolen kan også være en stor hjælp.
Hvad med din familie – taler I om din far sammen? Det kan nemlig være rigtig rart at dele sorgen med nogen, der også savner. Måske din mormor, farmor, faster eller en helt anden, som du godt kan lide at tale med?
Ved din mor, hvordan du har det? Der er nogle børn, der har svært ved at vise derhjemme, at de er kede af det. Fordi den forælder, der er tilbage, selv er ked af det. Har du tænkt sådan? Det er dog vigtigt, at du alligevel taler med din mor om, hvordan du har det. Hun vil sikkert meget gerne hjælpe dig. Måske skulle du vise hende dit brev og mit svar. Så kan hun også læse, at hun kan ringe til ForældreTElefonen og få hjælp, hvis hun synes det er svært at vide, hvordan hun bedst hjælper dig.
Forældretelefonen har nummer: 3555 5557.
Mange tanker og kram fra BørneTelefonen