Brev
Min mor slår
Hej
Jeg har virkelig brug for hjælp!
Jeg er ene barn, uden bedsteforældre og så mange venner. Derfor har mine forældre altid betydet meget. De er skilt og jeg bor lige meget hos hver.
Gennem mange år har min mor slået, sparket og ja sågar tisset på mig. Selvom jeg sakkens kunne slå igen, kan jeg ikke få mig selv til det, for selvom hun ikke behandler mig pænt, så har jeg svært ved at forstille mig et liv kun med min far.
Jeg kan snart ikke holde ud at hun piner mig mere. Det har stået på så længe jeg husker.
Jeg har aldrig snakket med nogle om det før (udover jeg et par gange har nævnt det for min far, som ikke vil gøre noget ved det, da han er bange for at det ville ende med at jeg kommer til at bo primært hos min mor)
og jeg har heller ikke lyst til det. For som beskrevet vil jeg ikke af med hende, jeg vil bare have hende til at STOPPE.
Jeg har flere gange nævnt det for hende, at jeg var træt af at vi havde sådan et forhold, hvor at hun skulle slå mig. Som svar på det har jeg for det meste bare fået en lussing.
Så hvad skal jeg gøre for at det her stopper UDEN at nogle finder ud af at det noglesinde har foregået??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Hvor er det bare godt, at du fik skrevet herind. Jeg kan forestille mig, at det må have krævet en masse mod af dig. Det, du har været igennem de sidste mange år, er rigtig hårdt. Og jeg kan godt forstå, at du snart ikke kan holde det ud mere. Jeg vil meget gerne hjælpe dig.
Først må jeg fortælle dig, at det, din mor udsætter dig for, slet ikke er i orden. Det er faktisk ulovligt. Og intet af det, der er sket, er din egen skyld. Det er din mors ansvar. Jeg tror ikke, din mor gør de her ting, fordi hun er ond eller har lyst til at skade dig. Jeg tror, at din mor ligesom andre mødre gerne vil gøre alting rigtigt. Men din mor har måske bare brug for noget hjælp til at kunne være en bedre forælder.
Og jeg tror også, at du inderst inde faktisk holder af din mor. Som du selv skriver i dit brev, ønsker du ikke at hun skal ud af dit liv, men blot at hun holder op med at slå og sparke. Og måske er du bange for, at det præcis er det, der vil ske, hvis du fortalte om det? At du mistede kontakten til din mor? I virkeligheden bevarer langt de fleste børn og unge deres kontakt til forældrene, også efter, de har fortalt, hvad de har været udsat for. Og der er også en regel om, at kommunen skal snakke med den barnet/den unge, om hvad han/hun ønsker sig.
Du ønsker ikke, at nogen skal finde ud af, at det her nogensinde har foregået. Jeg synes dog alligevel, at du skal overveje muligheden for at fortælle nogen om det. På den måde kunne din mor få hjælp, så hun og dig kunne få det bedre sammen. Måske har hun selv nogle ting, hun kæmper med, som hun også vil kunne få hjælp til. Du kunne overveje at fortælle det til en god lærer eller pædagog. Måske kunne du vise læreren eller pædagogen dit brev og måske mit svar? Eller også kunne du ringe til BørneTelefonen, som også meget gerne vil hjælpe dig og din mor.
En anden mulighed kunne måske være, at du kunne skrive et brev til din mor? I brevet kunne du skrive, at du rigtig gerne vil have det godt med hende og at du godt kan lide hende. Men at hun simpelthen bliver nødt til at stoppe med at slå og sparke dig. Måske kan du skrive, at hvis hun ikke stopper, bliver du nødt til at kontakte kommunen. For du har hårdt brug for, at det stopper. I brevet kan du også foreslå et sted og tidspunkt, hvor I kan mødes og snakke om indholdet i brevet.
Uanset hvilken løsning, du vælger, ønsker jeg dig alt muligt held og lykke. Hvis du har brug for flere ideer eller bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen