Brev
Min bror
Hej børntelefonen
jeg er 13 år og har en bror på 23 år og han er meget hård i det han slår mig hele tiden og når jeg så vil snakke med ham om han skal stoppe afbryder han mig altid og han truer mig og driller mig foran mine venner han har råbt af mig foran dem og slået mig og de ved ikke hvad de skulle gøre så og det har gjordt mig bange for at jeg skal have mine venner hos mig når han er der han bliver sur på mig med den mindste ting fx en bluse lå på gulvet en iphone oplader lå også på gulvet
please hjælp mig
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du er bange og ikke tør have dine venner på besøg, når din voksne storebror på 23 år er så voldsom overfor dig og dem. Men, jeg er også meget bekymret for dig, for det han udsætter dig for er vold. Han slår dig, truer dig og råber af dig - det er altså ikke ok og ikke tilladt. Du har endda været så modig, at du har prøvet at snakke med ham om, at han skal stoppe. Istedet for at lytte til dig og forstå, at det ikke er ok for dig, så afbryder han dig. Derfor tænker jeg, at der skal nogle andre voksne til for at få ham til at stoppe med at råbe, true og slå dig. Du har ret til en tryg barndom, så du igen kan tage dine venner med hjem hos dig.
Mon dine forældre kan hjælpe dig med det, og sikre dig, at du er tryg derhjemme? Ved de, at han er voldsom imod dig eller sker det kun, når dine forældre ikke er hjemme? Hvis dine forældre ikke ved det, så håber jeg, at du vil sige det til dem, så de kan få ham til at stoppe. Mon det er muligt? Hvis de ikke gør noget, for at hjælpe dig, så skal du have hjælp fra andre voksne. Det kan være en lærer i skolen, en af dine venners forældre eller måske har du en sød nabo eller andre i din familie, som kan hjælpe med at stoppe ham? Har du mod på at snakke med nogen om det og bede dem hjælpe dig?
BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at få din kommunen til at stoppe den vold, din storebror udsætter dig for i dit eget hjem. Vi kan hjælpe dig med at lave det, der hedder en underretning til din kommune, og kommunen har pligt til at hjælpe dig. Hvis vi skal hjælpe dig, er det nødvendigt, at du ringer, sms'er eller chatter med os, så vi kan snakke mere om de ting din storebror gør, og om der andre der hjælper dig. Du kan også selv ringe til kommunen, og sige at du vil underrette om din storebror.
Jeg håber virkelig, at det er muligt, at I får snakket sammen derhjemme, og dine forældre eller andre voksne tager ansvar og passer på dig. Så din storebror stopper og I kan få det godt sammen, for det bare ikke ok, at han som voksen går og gør de her ting.
Det er så stærkt, at du skriver for at få hjælp. Det viser mig, at det er vigtigt for dig, at man har det godt og trygt i sin familie, og det håber jeg lykkes i din familie.
Du er altid velkommen til at ringe, sms'e til os på 116111, eller logge på Chatten - vi har åbent alle dage 11 - 23, og er klar til at snakke med dig.
Mange tanker til dig
BørneTelefonen