Brev
har det så svært !!!
hej bb
jeg er 11 år jeg skriver ind fordi at jeg har haft der så svært de sidste 6 år af mit liv.
Det startede med at min storesøster (17 nu) har haft depression i en høj grad det eneste hun ønskede var at dø. hun cuttede også.
Jeg kan stadig huske når hun fik angst anfald ja det havde hun også.
en dag da jeg cirka var 7 år havde min far lige hented mig fra skole
min søster havde lige fået et anfald hun gik ud foran bilen
min far nåede lige at stoppe og hun skreg bare KØR MIG DOG NED… JEG VIL IKKE LEVE MERE.. KØR MIG NED.
Min mor fik tråkket hende ind til siden igen så min far kunne køre op til indkørslen. Nu føler jeg bare ikke at de har været der får mig overhovdet. Det forstår min mor også godt fordi min far arbejdet så meget og når min søster fik et anfald så blev min mor nød til at være ved hende og så måtte jeg tage mig af min lillebror (som der var 2-3 år) og nu har jeg det bare så dårligt.
Jeg er lige begyndt til psykolog og i en længere periode gik jeg til terapeut. Jeg følte først at jeg blev forstået da jeg fik selvmords tanker jeg ville bare forsvinde helt.
jeg begyndte at cutte da jeg var 10 år det er lidt dybe ar.
pleaze hjælp mig jeg føler mig bare indespærret inde i mig selv
kh M
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit brev. Jeg bliver imponeret over, at du har taget mod til at skrive brevet. Jeg kan forestille mig, at det ikke har været så let. Det fortæller mig, at du har en styrke, som kan være med til at hjælpe dig til at få det bedre.
Det er godt, din mor forstår dig og kan se, at hun og din far ikke altid har været der for dig. Din mor kan jo desværre ikke lave om på det, der er sket. Derfor er det rigtig godt, at du nu får noget hjælp og nogen at fortælle om dine følelser.
Jeg forstår på dit brev, at det, der har været svært i dit og din families liv, har stået på i noget tid. Derfor kan det også komme til at tage noget tid, før du får det bedre. Prøv at tænke på det på den måde: du har i en lang periode været i noget, der har været svært. Nu skal du i en længere periode mærke forståelse og andre gode følelser, før din krop kan falde til ro.
Jeg tænker på, om det kan være en hjælp for både dig og din psykolog, hvis du viser ham eller hende dit brev? Det beskriver nemlig på sådan en fin måde, hvordan du tænker om det, der er sket. Og om dine følelser af at være spærret inde i dig selv. Jeg er i tvivl om, om du stadig cutter? Og ved psykologen, at du har gjort det og måske stadig gør det? Ellers synes jeg, det er vigtigt, at du fortæller det, så du kan få hjælp til at stoppe.
Det er rigtig godt, du har din psykolog. Men det kan også være rart at tale med nogle, som man har et andet forhold til og ser oftere end en psykolog.
Kan du forestille dig nogle voksne, som du kunne tænke dig at tale med? Det virker som om, du kan tale med din mor? Men måske vil det være rart at tale med nogen, som ikke er en del af de svære oplevelser. Det kan fx være en lærer, en træner, en voksen i en klub, en venindes mor eller en helt anden. Kender du den følelse af lethed, man kan få, når man kan dele det svære med andre. Måske kan det være med til, at du føler dig mindre spærret inde i dig selv.
Hvis du har lyst, kan du ringe til BørneTelefonen og se hvordan det føles, at tale med nogen. Her kan du også få hjælp til at komme videre med ideerne fra brevet, hvis du kan bruge dem.
Jeg vil ønske dig rigtig meget held og lykke
Kærlige tanker og knus fra BørneTelefonen