Brev
Cutter
Kære børnetelefon.
Jeg er en af de mange få som cutter.
Jeg har det rigtig dårligt med mig selv og alle mine omgående.
Jeg bliver mobbet i skolen, og mine forældre tager sig ikke tid til at snakke med mig, fordi de siger de har massere af arbejde.
At cutte hjælper mine problemer, istedet for smerte indeni- smerte udenpå. Jeg ved det er den forkerte måde, at håndtere det på, men jeg føler ingen vil lytte og prøve at hjælpe.
Jeg er meget nervøs for, hvad jeg skal gøre til sommer, da jeg hverken kan gå i shorts eller t-shirt. Når vi har idræt klæder jeg altid om på toilettet, og går aldrig i bad, da jeg er pinlig over alle mine ar.
Jeg kontakter jer, for at få jeres idé om, hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige pige,
Hvor er det godt, at du har samlet mod til at skrive til os. Det er et skridt på vejen til, at du får det bedre og det fortjener du!
Som du også selv skriver, så er der mange forskellige grunde til, at man begynder at cutte, og du er ikke alene om det. Cutting kan være en reaktion på, at du igennem for lang tid, har været i et for hårdt psykisk pres. Mobning, og det at føle sig alene, kan være en forklaring.
Der er mulighed for, at få hjælp til den smerte, som du prøver at håndtere, når du cutter. En af de bedste måder at få hjælp på er, at fortælle en voksen du stoler på, at du har det rigtig svært, så du kan blive hjulpet videre.
Det kan føles hårdt, at skulle fortælle åbent om det. Så din opgave bliver, at få samlet mere af dit mod til, at fortælle nogen om det. Det mod har du allerede vist, at du har, ved at have skrevet herind.
Jeg vil med mit svar, forsøge at komme med idéer til, hvordan du kan få talt med nogen om det.
Du skriver, at dine forældre ikke har tid til at tale med dig om det, fordi de siger, at de arbejder for meget. Men dine forældres vigtigste "arbejde" er, at passe på dig og sørge for, at du har det godt. Har du mon fortalt dem, at der er noget der er svært, som du har brug for at tale med dem om?
Andre børn og unge fortæller, at de har været bange for, at deres forældre ville blive kede af det og skuffede, hvis de fortalte om deres cutting. Men det viser sig oftest, at forældrene gerne vil vide, hvis deres børn har det skidt og at de gerne vil hjælpe. Også selvom, at de kan blive bange og vrede.
Selv om forældre kan være travle, elsker forældre deres børn og ønsker som regel deres børn det bedste i livet. Selvom man er sikker på, at de har for travlt til at hjælpe, kan det være, at man bliver lettet over at de ved det. Så er det deres opgave, at sørge for, at du får den hjælp og støtte, som du fortjener.
Måske kan du skrive en besked eller et brev til dine forældre, hvor du fortæller, at du har brug for deres tid, fordi du gerne vil fortælle dem noget der er svært for dig? Det kan måske være hjælpsomt, at I aftaler et bestemt tidspunkt, hvor I kan tale sammen i fred og ro. Enten derhjemme eller fx. mens I går en tur? Måske kan du vise dem dit brev og mit svar?
Hvis det er svært, kan du måske pege på en anden voksen i din hverdag, som du kunne tale med først; en lærer på skolen, en anden i familien eller en venindes mor?
En anden voksen, kan hjælpe med, at fortælle dine forældre, at det er vigtigt at de tager dig alvorligt, lytter til dig og hjælper dig.
Det kan være godt, hvis du får hjælp til, at bestille en tid hos lægen. Din læge vil kunne hjælpe med, at henvise videre til en professionel, som er vant til at hjælpe børn og unge, som cutter.
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du får noget hjælp til mobningen på skolen. For mobning er ikke i orden og det er skolens ansvar, at hjælpe med, at få det stoppet.
Det kan også være, at du har lyst til at kigge lidt på denne hjemmeside: http://www.lmsselvskade.dk.
Her kan du finde mere information om cutting og man kan også få hjælp og rådgivning. Måske kan du kigge på siden sammen med en voksen? På denne side, og i vores brevkasse, kan du også læse om andres unges erfaringer med cutting.
Jeg kan godt forstå, at du har tanker om, at skulle i sommertøj og at andre kan se, at du har ar. Der kan være mange årsager til ar. Du ved at de kommer fra din cutting, men det ved andre mennesker ikke. Så måske er det mere synligt for dig, end andre? Arrene vil også blive bedre med tiden, hvis cuttingen stopper.
Lige nu, har du i hvert fald brug for hjælp til at stoppe din cutting og dermed også hjælp til, at kunne få det bedre i skolen, derhjemme og med dig selv.
Du skriver, at du ved, at det ikke er den rigtige måde, at håndtere det svære på. Så jeg håber, at du vil få det sagt til en voksen, selv om det er svært.
De bedste ønsker fra BørneTelefonen