ensomhed

Jeg har haft det svært i en lang periode, men på det seneste er det begyndt at ramme mig meget
Jeg føler jeg har ikke nogen at være sammen med jeg føler mig ensom
føler ikke folk giver mig, føler jeg giver så meget med føler ikke jeg får noget tilbage
HVAD STILLER JEG OP?
Da jeg gik i 6. klasse fik jeg selvmordstanker men det gik over igen, men her i 9. klasse er jeg betydet at føle det igen, når jeg har mine selvmordstanker så tænker jeg på hvordan jeg skal begå selvmord og tænker hvordan jeg skal skrive mit afskedsbrev
Begynder også at overtænke over alle tingene for meget

Jeg har prøvet så meget for mig, men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, den eneste løsning jeg føler jeg har er at begå selvmord.

Jeg er simpelthen så trist og ensom. Jeg føler ikke jeg har nogen at snakke med om mine problemer. Jeg har det så svært. Jeg er ked af det hele tiden
Det hele er bare så sort og mørkt.
hvad skal jeg gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er jeg glad for, at du har skrevet ind til BørneTelefonen. Sikke et mod du viser ved at dele dine følelser med os. Det lyder som om, at det er rigtig svært at være dig lige nu. Så store og tunge følelser kan og skal man ikke gå og kæmpe med alene.

Jeg kan læse, at du har kæmpet med meget svære følelser længe. Når vi bliver ramt ensomhed og sorte og mørke tanker, som du beskriver, bliver vi nødt til at få hjælp.

Kunne du mon forestille dig at tale med din mor eller far, om hvad du føler? Jeg ved godt, at det kan være meget svært, at få fortalt. Hvis du har svært ved at finde ordene, kan det være en mulighed at skrive et brev i stedet. På den måde er det nogle gange nemmere, at få fortalt, hvordan man har det.

Hvis ikke du kan tale med dine forældre, kan du prøve at finde en anden voksen. Er der mon én i dit netværk, som du taler godt med og stoler på? Det kan f.eks. være en moster, en lærer eller sundhedsplejersken på din skole?

Det er vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det. Når vi holder tingene indeni, har de det med at vokse sig større og det kan efterhånden blive svært at se en udvej. Men udvejen og lyspunkterne findes, og når du får hjælp fra andre til at se dem, er jeg sikker på, at tankerne om selvmord vil blive overskygget af mere positive tanker.

Når man har så svære tanker, som du har, vil man ofte have gavn af at få talt med sin læge om det. Lægen vil kunne vurdere, hvilken hjælp der vil være bedst til dig. Du må godt selv kontakte lægen, hvis du har mod på det. Ellers har du måske en voksen, der kan tage med dig?
Hvis du ikke har en voksen, der kan tage med dig til lægen, kan rådgivningen HeadSpace tilbyde at tage med. Headspace er et anonymt og gratis rådgivningstilbud, hvor du får mulighed for at tale med den samme voksne flere gange. Du kan læse mere her.

Mon du har overvejet at tale med en psykolog om hvordan du har det? En psykolog er vant til at snakke med mennesker, der har det svært og det kan være en stor hjælp til at komme over på den anden side. Der er flere og flere kommuner, der er begyndt at tilbyde gratis psykologhjælp til unge fra 15 år og opefter. Måske er din kommune også med på listen? Du kan kigge her for at læse mere om det: Gratis psykologhjælp.

Her hos BørneTelefonen får vi mange breve fra børn og unge, som føler sig ensomme. Ensomhed er en svær størrelse, for ofte kan vi ikke se på andre, at de er ensomme. Mange smiler og virker glade udadtil, men føler sig alligevel tomme og ensomme indeni. Derfor kan man nemt komme til at tro, at man er den eneste, der har det sådan. På BørneTelefonens side om ensomhed kan du læse mere, hvis du har lyst. Der er bl.a. gode råd om ensomhed og breve fra andre unge, som føler sig ensomme.

Jeg håber meget, at du finder modet til at dele dine følelser med en voksen, for det lyder virkelig til, at du trænger til kærlig hjælp og omsorg. Uanset hvilken situation et menneske står i og uanset hvor trist og mørkt det ser ud, så findes der som en regel en vej ud af problemerne. Den vej kan man bare ikke selv se, når man står midt i det hele. Derfor har man ofte brug for hjælp fra en, der kan se tingene mere udefra og som derved kan hjælpe en med at finde vejen mod løsningen.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du får brug for at tale med en voksen.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.