Brev
Far med borderline
Hej Brevkasse
Her for ikke så lang tid siden fik min far konstateret diagnosen borderline. Forud for diagnosen har han gjort en masse ting, der har ødelagt vores forhold, så hans diagnose er ikke en god nok undskyldning for mig.
Da jeg var lille anvendte han både psykisk og fysisk vold mod mig, hvilket har gjort at jeg har været bange for ham hele min barndom. Hver gang han hæver stemmen ser jeg inde i mit hoved ham rejse sig og løbe hen for at slå mig.
Da jeg var lille havde han en ting med at true og hævne sig konstant og om alt. Det er stadig noget han gør. Her for et halv år siden gjorde han noget som jeg ikke har lyst til at sige med ord mod min mor.
Det er stadig noget han truer med at gøre igen, hvis han bliver sur. Ikke kun overfor min mor, men også overfor mig og min lillesøster.
Her efter diagnosen har han ikke vist nogen anden ændring end at han mener at vi andre skal ændre os fuldstændig. Det er os, der gør alt forkert. Jeg er stadig bange for ham og at bo hos ham er noget af det mest ubehagelige.
I dag har jeg heldigvis en støttende kæreste, men det er ikke altid at han er nok støtte. Nogle gange er der intet der hjælper og jeg kan komme helt ud i selvmordstanker. Det er nogle tanker jeg tror jeg har haft hele mit liv.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre lige nu. Nogle siger at jeg skal søge psykologhjælp, men jeg synes det er svært sådan noget.
Kan i hjælpe mig?
Hilsen mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
At din far har fået diagnosen borderline, er ikke en undskyldning for hans adfærd, men en forklaring på den. Jeg kan godt forstå, at du ikke vil tilgive ham på grund af diagnosen, for den ændrer ikke på den smerte og fortræd, han har påført dig og din familie. Diagnosen hjælper nok din far til bedre at kunne forstå sig selv, og måske synes han, at han kan skyde noget af skylden for det, han har gjort, over på diagnosen. Men det ændrer ikke på, at I sidder tilbage med smerten, vreden og usikkerheden. Du har derfor gjort det helt rigtige ved at skrive et brev hertil og bede om hjælp
Jeg vil håbe for både din far og resten af familien, at diagnosen bliver fulgt op af hjælp og behandling. Ikke kun til din far men til jer allesammen. Mange kommuner tilbyder familiebehandling til familier, der ikke trives sammen. Hvis det ikke er noget, I er blevet tilbudt, kan du snakke med din mor om det. Din mor kan kontakte socialforvaltningen i kommunen. Men du kan også selv ringe til dem. Du kan ringe anonymt, hvis du synes, det er rarest. Du finder telefonnummeret på den anonyme rådgivning på kommunens hjemmeside.
Jeg er enig i, at det sikkert kunne være hjælpsom for dig at tale med en psykolog. Hos psykologen vil du kunne få hjælp til at bearbejde nogle af de voldsomme oplevelser, du har haft med din far. Du kan tale med din læge om psykologhjælp.
Der findes også en forening, der hedder Sind. Her kan du få råd og vejledning som pårørende til din fars psykiske sygdom. Læs mere på http://www.sind.dk.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg dog også, at du lige nu er i en truet situation i din familie. Du er bange for din far, der truer med at gøre noget, der er så slemt, at du ikke kan beskrive det. Og du har selvmordstanker.
Måske er det, du har brug for lige nu, derfor også at komme lidt væk hjemmefra? Har du selv overvejet det? Muligvis er du slet ikke der i dine tanker, men hvis du gerne vil have hjælp til det, skal du henvende dig til kommunens Ungerådgivning eller Familieafdeling. De vil også kunne hjælpe hele din familie med at få bedre trivsel.
Du skal også vide, at du kan få hjælp fra os. Vi vil gerne tilbyde dig en bisidder. Det er en voksen fra BørneTelefonen, der vil hjælpe og støtte dig med at få fortalt kommunen, at du og din familie har brug for hjælp. Du kan læse mere om vores bisidderordning i boksen.
Jeg er godt klar over, at det er store beslutninger, jeg har foreslået i mit svar. Hvordan mon det ville være for dig, at snakke det igennem med en voksen, der kender dig godt? En af dine lærere? Eller en venindes mor? Jeg forestiller mig nemlig, at det kunne være godt for dig at have en omkring dig, der kunne støtte dig lige nu.
Du må også meget gerne ring til os på 116 111. Vi vil meget gerne tale med dig – og du kan godt være anonym.
Din mor kan også ringe til vores forældretelefon på 3555 5557 og snakke med en rådgiver om familiens situation.
Mange gode tanker fra Børne Telefonen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.