Brev
ANGST ???
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet
Hej BB
Jeg er en pige på 13 ( snart 14), Jeg bor med mine forældre og 2 søskende.
D.02 december døde min morbror (onkel) og det har påvirket mig så voldsomt, især fordi han var handicappet og han fik en blodprop i hjernen. Min mor tager det meget tungt og græder 24/7, og jeg græder også nogen gange imellem, men siden han døde har jeg haft ret meget pres på mig og haft det dårligt.
Det er sådan at de tre første dage han er død så får man uendelige mange gæster og man skal bede osv. og det hele blev afholdt i vores hjem fordi at vi ikke kunne finde en stor sal. Jeg fik sindsyg meget press på mig fordi jeg skulle ryde op og lave mad, mens min mor bare græd sammen med hendes søstre.
Det var også rigtig voldsomt da han skulle begraves og vi måtte besøge ham på kapellet og min mor og mine mostre bare skreg og græd og begyndte at rive i ham og græde over ham.
Jeg kunne mærke at jeg fældede et par tårer, men jeg kunne ikke bare stå der og græde ellers ville jeg svigte min familie.
nu er det snart 2 måneder siden han døde og jeg har haft mange bekymringer (fordi jeg er bange for at miste folk jeg holder af).
F.eks. så tror jeg at min søster har en spiseforstyrrelse fordi hun er bange for at tage på selvom hun vejer 52kg osv. Hun spiser intet og laver alt for meget gymnastik.
Jeg er også super bange for min bror på 10 fordi han laver ballade i skolen og kan engang finde ud af at holde på en rigtig blyant.
Jeg bliver mega bekymret for min mor når hun græder hele tiden og lytter til min onkels stemme over whatsapp. Hun snakker hele tiden med sig selv.
Jeg blev SINDSYG bange idag da jeg blev ringet op af min far sagde at min bedstefar var besvimet og havde slået ryggen og havde hjerte problemer og ambulancen har taget ham.
Det er bare de mindste ting der gør mig bange, jeg er bange for at jeg mister min bedste veninde i skole selvom hun siger til mig hver dag ” jeg elsker dig, du vil altid være min bedste veninde”.
Jeg får også meget press på mig når jeg ved at min anden onkel skal betale alle min døde onkels udgifter (130.000,-) og at det er mig der hele tiden skal skrive en mail til dit og dat (vi er ikke danskere og min far er ikke god til dansk).
Der er bare så mange ting jeg har oplevet og gør som ingen af mine dansker venner kunne overleve at gøre hver dag.
Jeg har ikke kunne sove om natten og det har varet i en måned, jeg græder tit på toilettet i skolen og jeg bliver mega panisk når jeg ved at der kommer til at ske nogen problemer.
For tiden har jeg følt en 15kg stem over mit bryst og igår da jeg talte med min meget gode lærer så fik jeg så svært ved at trække vejret. Jeg har også kastet op 3 gange i denne uge.
Jeg har hele tiden ondt i maven. Jeg har bare ondt over det hele, men jeg kan ikke tage til lægen fordi mine forældre synes ikke jeg ser syg ud.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Når jeg læser dit brev, forestiller jeg mig, at du er det barn i familien, der altid har skullet tage ansvar. Det er tit det, der sker i familier, hvor forældrene kommer fra et andet land. Børnene kommer nemlig til at overhale deres forældre og får mere viden og bedre sprog, når de kommer i skole. Det kender du sikkert fra andre, der kommer fra et andet land.
Det lyder som om du har klaret det ansvar rigtig godt gennem de sidste mange år. Du har selvfølgelig hjulpet dine forældre, når de havde brug for hjælp. Det er rigtig godt gået af dig.
Desværre kan der ske det for børn, der tager meget ansvar, at presset på et tidspunkt bliver for stort. Det skete for dig, da din morbror døde. Du var igen nødt til at tage meget ansvar, og der blev slet ikke plads til, at du kunne være ked af det. Så den sorg, som du også har over din morbrors død, er blevet inden i dig og du føler dig nu både presset og angst. Det er helt forståeligt, at du har det sådan, og det er godt, at du skriver om det, så du kan få noget hjælp.
Det er også rigtig godt, at du er begyndt at lukke lidt op over for din gode lærer. Når du ikke kunne trække vejret, da du snakkede med hende/ham, er det ikke fordi det var forkert at tale om, men fordi der er så meget, der presser sig på inden i dig.
Og det bedste du kan gøre, er at begynde at tale om, hvordan du har det, også selv om det ikke er nemt og måske lidt ubehageligt. Men det er simpelthen det, du skal gøre.
Jeg vil foreslå, at du snakker videre med din søde lærer om, hvordan du har det. Din lærer vil nok kunne finde ud af, om du har brug for at gå til lægen, eller om du har brug for en anden form for hjælp.
Jeg tror også, at din lærer vil tale med dine forældre og fortælle dem, at selv om du ikke ser syg ud, så har du alligevel brug for hjælp.
Hvis du gerne vil tale videre med en rådgiver om, hvordan du har det, og hvad du kan gøre, synes jeg, du skal ringe til BørneTelefonen på 116 111.vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen