Brev
Hash misbrug
Hej jeg har et hash Misbrug det er begyndt at blive en stor del af min hverdag da jeg ikke tænker på andet det har stået på i cirka 4 måneder at ryge næsten hverdag og når jeg ikke ryger har jeg en konstant lyst til at ryge og har ingen kontrol over det hvad skal jeg gøre
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.
Kære du,
Tusinde tak for dit brev. Det er modigt at du skriver ind til BørneTelefonen, og det viser at det er noget du har tænkt over og gerne vil ændre på.
Du skriver, at dit hash misbrug nu er blevet en stor del af din hverdag og du har ingen kontrol over den længere. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle forslag du kan bruge.
Vidste du, at det er muligt at få et gratis behandlingstilbud i den kommune du er bosat i? Fordi du er under 18 år, har du faktisk ret til den behandling og kan kræve den.
Kontakt din kommune
De fleste kommuner, har stor erfaring med at hjælpe andre i samme situation og de har også en afdeling til unge.
Du kan henvende dig hos din kommune, ved at google navnet og rådgivning. Måske dine forældre eller andre, kan hjælpe dig med at finde deres oplysninger, hvis det er svært at finde.
Du kan også altid ringe til os på 116111, så kan en rådgiver også hjælpe dig.
Gå ikke alene med dit misbrug!
Noget andet jeg også tænker ville være en god ide, er at snakke med nogen, som kan støtte dig.
Hvis du har mod på det, tænker det ville være rart ikke at stå alene med, noget som man synes er svært. Jeg ved ikke så meget om dit forhold til dine forældre. Men jeg bliver nysgerrig på om du mon har talt med dine forældre eller andre om, hvordan du har det med hash?
Mange går alene med deres misbrug og måske er det også sådan for dig? Et misbrug er svært at komme ud af selv – det mærker du jo også selv, når du skriver til os. Derfor kommer jeg også til at tænke på, at det måske ville være rigtig rart at have en ærlig snak med dine forældre om dit misbrug – også selvom det måske er svært for dem at høre om!
På den måde viser du dem netop, at du er stærk og ønsker forandring. Og du viser dem med din ærlighed, at de kan stole på dig.
Du kan få hjælp til at starte samtalen her.
Du kan også starte med at fortælle det til en god ven eller din lærer. Vælg én du føler dig tryg ved.
Vi er flere, der gerne vil hjælpe dig videre
Hvis det er svært at sige, kan du også altid starte med at ringe og tale med os helt anonymt. Vi sidder altid klar til at lytte.
På Netstof kan du også få anonym brevkasse-rådgivning af læger, psykologer og andre eksperter vedr. alkohol og rusmidler, hvis du eller en, som du kender, har problemer med alkohol og stoffer. Du kan også læse andre unges spørgsmål og svar.
Du kan også søge efter behandlingstilbud i dit lokalområde – se her
På hjemmesiden kan du debattere med andre unge anonymt og læse mere om alkohol og rusmidler (fx effekter og bivirkninger).
Jeg tror på, at du kan blive fri af dit hashmisbrug og få kontrollen tilbage!
I dit brev har du vist mig hvor handlekraftig du er, siden du ønsker en ændring. Denne egenskab er rigtig godt at have, når du fx skal snakke med nogen der kan hjælpe dig.
Du har allerede taget det første skridt om at få det bedre, måske bliver det næste meget nemmere, når du deler dit misbrug med andre og får den hjælp som du gerne vil have.
Kærlig hilsen BørneTelefonen