Rygestop

Hej jeg er en 15 årig dreng der er afhængig af smøger og jeg vil rigtig gerne vil stoppe med det. Min mor ved det ikke men mine søskende gør.

Mvh
Dreng på 15

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Hvor er det godt, at du kontakter os for at finde ud af, hvordan du kan stoppe med at ryge. Det kan nemlig være rigtig svært at ændre en vane, som rygning jo er, hvis man ikke får hjælp af andre.

Allerførst vil jeg fortælle dig, at det er super godt gået, at du har taget beslutningen om at stoppe. Det er det første skridt på vejen, og når du selv har et stort ønske om at stoppe, er det også lettere at gennemføre et rygestop. Men som du nok også kan mærke lige nu, er det stadig ikke let. Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre.

Jeg tænker på, om det er noget, du kan tale med din mor om? Du skriver, at hun ikke ved det, og jeg kunne forestille mig, at hun måske ikke vil være glad for, at du ryger? Men nu hvor du har besluttet dig for at stoppe, kunne du måske prøve at fortælle hende, at du ryger, men at du rigtig gerne vil stoppe?

Hvis din mor ikke vil have, at du ryger, vil hun måske gerne hjælpe dig med at stoppe? Hvad tænker du om det?

Du skriver også, at dine søskende ved, at du ryger. Kunne du måske prøve at fortælle dem, at du gerne vil stoppe, så de kan bakke dig op i det? Det kan nogle gange være motiverende, at andre ved, at man er i gang med at ændre en (dårlig) vane – om det så er rygning, at spise usund mad, at man altid kommer for sent eller noget helt fjerde.

Hvis andre ved, at man prøver at ændre vanen, vil de måske spørge ind til, hvordan det går med det og rose en, hvis det går fremad. Kunne det være motiverende for dig at vide, at for eksempel dine søskende ved, at du prøver at stoppe?

Derudover vil jeg foreslå dig at kigge på Stoplinjens hjemmeside. Der kan du få mange forskellige former for hjælp til at stoppe med at ryge. Bl.a. kan du ringe til dem og snakke med en rådgiver, der ved en masse om at stoppe med at ryge, og du kan også læse om gode råd til rygestop på hjemmesiden. Du finder deres oplysninger ved at klikke her.

Jeg håber, at det vil gå rigtig godt for dig med at stoppe med at ryge – husk, at du allerede har taget det første skridt ved at beslutte dig for at stoppe og kontakte os for at få hjælp. Det viser, at du virkelig tager det alvorligt, at du ikke længere har lyst til at ryge.

Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med det hele.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug