Fundet stoffer

Hej, er 15 år. Var igår sammen med nogle venner ude hvor vi fandt en plastic pose gemt under en forladt Sfo. Vi tog den op og der var +200 gram hash og cirka 10 bøtter snus.
Hvad skal vi gøre? Vi tør ik at ringe til politi da vi er bange for der sker noget.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige dreng

Jeg kan godt forstå, at jeres ‘fund’ må have været en overraskelse for jer. Ingen forventer jo ikke ligefrem at finde den slags stoffer under en trappe.

Hvor er det godt, at du har skrevet ind til mig i stedet for ingenting at gøre. Jeg ved ikke, om I fjernede stofferne eller om I tog dem med hjem?

Egentligt er det ikke så væsentligt – det væsentlige er at få fortalt politiet om jeres fund.

Du skriver, at I helst ikke vil kontakte politiet, fordi I er bange for, at de ikke vil gøre noget. Jeg er helt sikker på, at politiet gerne vil lytte til jer og have de stoffer, I har fundet. Faktisk er det eneste rigtige at kontakte politiet. Stofferne kan indeholde vigtige spor, der kan være en del af et opklaringsarbejde – så stofferne hører til hos dem!

Jeg er sikker på, at politiet vil takke jer, fordi I hjælper dem med at udføre deres arbejde. Det vil være flot og modigt af jer, at fortælle jeres oplevelse videre. Jeg kan sige med sikkerhed, at jeres fund vil blive mødt med stor interesse. Man kan ringe til politiet døgnet rundt.

Det kan blive farligt, hvis børn finder stofferne og ikke ved hvad de står med. Faktisk er det en del af politiets arbejde, at sørge for at alle borgere kan færdes sikkert rundt omkring.

Det lyder til, at både du og dine venner måske blev lidt forskrækkede over jeres fund. Har jeg mon ret? Måske I kan få en voksen til at ringe for jer, hvis I har det er lidt svært med at ringe til politiet?

Mit råd til dig er derfor, at du kan tale med fx dine forældre eller en af dine venners forældre. Det kunne også være en god lærer fra skolen. Hvem kender du, som vil lytte på, hvad du og dine venner har fundet?

I står lige nu i en situation, hvor I har enestående mulighed for at hjælpe politiet i deres vigtige arbejde arbejde mod stoffer. Jeg håber, at I griber denne chance og får talt med politiet og andre voksne om jeres fund.

Hvis du og dine venner alligevel ikke er helt parate til det, så ring ind til os. Så kan vi tale om, hvad I kan fortælle politiet. Nummeret er 116111.

Som en sidste ting vil jeg sige: Hvis I fortæller jeres lærer om, de stoffer I har fundet, så kan hun/han måske sørge for undervisning om emnet stoffer? Lærerne kan få hjælp og rådgivning fra jeres kommune i at undervise om det tema. Og hvis du og dine venner har lyst, så findes der også flere gode hjemmesider om stoffer. På https://netstof.dk/ kan du læse om forskellige stoffer, deres virkning og bivirkninger.

De bedste tanker og hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug