Brev
Selvmord
Hej..
Jeg er en dreng på 14 år, som bor på sjælland
vil gerne have min lokalitet er anonym.
Jeg har det svær, ikke med skole eller venner.
Jeg har mange venner, passer min skole og det er godt.
Problemet er mine forældre.
For nyligt fik jeg at vide at jeg ikke kunne kom hjem til min far pga… Hhhh, stoffer :/
Mig og min mor har det meget forfærdeligt
vi har problemer hele tiden og nogen gange fysisk
hvad gør jeg?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Det er helt ok, at du skriver, at du gerne vil have, at din lokalitet er anonym. Det er den altid i Brevkassen, så det behøver du ikke være bekymret for.
Jeg kan godt se, at det er en svær situation, du er havnet i, når du ikke kan være hos din far, og du og din mor har det forfærdeligt sammen. Jeg synes derfor, det er rigtig flot, at du søger hjælp. Jeg vil fortælle dig om nogle forskellige muligheder, som jeg håber, du kan bruge.
Du skriver, at du og din mor har problemer hele tiden og nogle gange fysisk. Jeg forstår det på den måde, at hun slår dig – og måske slår du også hende? Forældre må ikke slå deres børn. Jeg kan forestille mig, at din mor føler sig presset og magtesløs, når I ender i en konflikt. Det kan være en forklaring på, at hun slår. Men det er alligevel slet ikke ok, og du og din mor skal have hjælp til at finde nogle andre måder at løse jeres konflikter på.
Den kommune, du bor i, kan hjælpe dig. De fleste kommuner har flere gode tilbud til familier, der har det svært. Det kan fx være, at du og din mor kan få samtaler med en, der kan hjælpe jer med at blive bedre til at være sammen. Det kan også være, at din mor kan tale med en, så hun lærer, at håndterer de svære situationer, uden at det bliver fysisk mellem jer.
Du kan ringe anonymt til din kommunes Børnefamilieafdelingen for at høre lidt mere om, hvordan du og din mor kan få hjælp.
Måske vil det være rart for dig at have en at støtte dig til, når du taler med kommunen. Det kan være en fra din familie eller en lærer, som du har en særlig god kontakt til. Eller måske har en af dine venner en mor eller far, og som du kan bede om hjælp. Du kan overveje, om du vil vise dit brev og mit svar til den, som du gerne vil have hjælp fra.
Det kan også være, at du har mere lyst til at få hjælp fra en, der ved, hvordan det fungerer i en kommune. Hvis du har det sådan, så kan Bisidderkorpset i Børns Vilkår hjælpe dig. Det kan du læse mere om her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Det er super dejligt, at du har mange venner og passer din skole. Jeg bliver imponeret over, at du har overskud til det, når du en svær situation derhjemme. Det fortæller mig, at du er en stærk dreng. Derfor tænker jeg, at du også kan finde styrken til at komme igennem den periode, du er i lige nu.
Har du lyst til at tale mere om, hvordan du kan gribe det an, så er du velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116111. Du kan også sende en SMS eller chatte. Her er du også anonym.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen