Ryger min far?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Jeg synes ikke, at det er unødvendigt, at du skriver!

Jeg kan fornemme, at du er bekymret for din far, når du skriver, at du er bange for, at der skal ske det samme med ham som med din farfar. Når man går med sådan nogle tanker, så kan det være rigtig rart at fortælle nogen om det, som fylder meget i ens tanker. Derfor synes jeg, at det er superfint, at du skriver herind til BørneTelefonen. Så rigtig mange tak for dit brev.

Når din farfar fik lungeproblemer på grund af rygning, så kan jeg godt forstå, at du bliver bange, når din far også ryger. Det er rigtigt, at man godt kan få lungeproblemer af rygning. Men heldigvis er det slet ikke alle, der ryger, som får det. Når du kommer til at tænke på det og bliver bange, så kan du måske tænke på, at det slet ikke er alle rygere, som får lungeproblemer. Det betyder, at det slet ikke er sikkert, at din far får det ligesom din farfar.

Jeg tænker, at det måske kunne være rart for dig at snakke med en voksen om det. Det kan nemlig føles tungt, at gå rundt og være bange alene. Du skriver, at du ikke tør sige det til din far.

Jeg tænker, at hvis du alligevel kunne samle mod til det, så ville det være godt for dig at snakke med din far om det. Selvom cigaretterne lå gemt, så kan du ikke gøre for, at du fandt dem. Du kunne for eksempel sige til ham, at du fandt nogle cigaretter, da du skulle lede efter en pung. Du kan også sige til ham, at det faktisk har fået dig til at blive bange for, at han skal få det ligesom din farfar. Du kan også vise ham dette brev, som du har skrevet herind til BørneTelefonen. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.

Hvis du ikke har lyst til at snakke med din far om det selv, så kan du også fortælle det til en anden voksen. Det kunne være en af dine bedsteforældre, en pædagog ovre fra fritidsklubben, en onkel/tante eller en lærer. Det kan også være en helt anden, som du kan lide at snakke med. Så kan du snakke med den voksne, når du bliver bange. Hvis du har lyst, kan den voksne også hjælpe dig med at fortælle din far, at du bliver bange for, at han ryger.

Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at jeg synes, at din far er heldig at have en datter som dig. Du skriver herind til BørneTelefonen, fordi du er bekymret for din far. Det får mig til at tænke, at du er meget omsorgsfuld. Jeg synes, at det er superstærkt og flot, at du beder om hjælp, fordi du er bekymret for din far.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Jeg håber også, at du har mod på at fortælle det til enten far eller en anden voksen, så du ikke skal gå og være bange helt alene.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol