Mine forældre drikker hele tiden

Hej BB.

Jeg er en pige på 11 år. Min mor og far drikker hele tiden. Min far har mistet kørekortet og har haft brækket kæbben pga. alkohol. Min mor siger at hun ikke har tid til mig når hun drikker så det meste af tiden er jeg alene. Jeg er bange for at der en dag sker noget med dig og jeg er meget ked af at de drikker.

Jeg snakke lige nu med min skolesygeplejeske om det men jeg vil gerne høre jeres råd.

Hilsen T…

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T…
Tak for dit brev, hvor du skriver om dine forældres alkoholproblemer. Det lyder ikke som om, det går særlig godt hjemme hos dig, og jeg kan godt forstå, at du er bange, ked af det og smsåek også bekymret...

Hvor er det godt, at du er begyndt, at tale med sundhedsplejersken på din skole om dine bekymringer. Det virker som, du er en meget fornuftig pige og jeg synes virkelig, at det er super sejt, at du har spurgt din sundhedsplejerske om hjælp. Det er rigtig godt, du har haft modet til at fortælle om dine bekymringer og oplevelser derhjemme og nu vil du gerne, høre om vi har nogle råd.

Når du fortæller sådanne ting til sundhedsplejersken, så har hun faktisk pligt til at fortælle kommunen, at du og din familie har brug for noget hjælp, så det håber jeg, hun har gjort..

Har du mon også talt med dine lærere om dine forældres alkoholmisbrug? Jeg tænker, at hvis du ikke har sagt det til dine lærere, så ville det nok være en god ide. Måske ved de slet ikke noget om, hvordan du har det hjemme? Måske kunne du sammen med sundhedsplejersken snakke med dine lærere?

Og så kunne de - hvis de endnu ikke har gjort det - kontakte kommunen og på den måde hjælpe dine forældre, så de kan få hjælp til at komme ud af deres alkoholforbrug og samtidig hjælpe jer i dagligdagen, så du kunne få det bedre.

Måske kunne det også være godt for dig, at søge rådgivning hos "De drikker derhjemme". Her kan man få anonym rådgivning alle dage mellem kl. 12-18 på telefon nr. 3317 2010, du kan også sms dit mobil nr. til nr.2615 4461, så ringer de til dig. Der er også en fin hjemmeside www.dedrikkerderhjemme.dk som du evt. kan se lidt nærmere på...

Jeg tænker, at det bedste du kan gøre lige nu, det er, at få hjælp fra en voksen du har tillid til og det kunne jo være sundhedsplejersken på din skole.Hvis det viser sig ikke at være en mulighed, så kunne du ringe til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis, og her sidder der nogle rigtig gode rådgivere som også kan hjælpe dig med at få hjælp.

Kærlige hilser BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol