Brev
Min mor ryger
Kære BB 🙁
Jeg er en pige på 12 år.
Min mor er meget ung ifølge min mening. Jeg har haft det rigtig underligt her på det sidste. Min mor har i laaang tid røget joints. Hvilket jeg er meget bekymret for. Altså er der hash i?
Ved ikke om der er men jeg vil bare ikke have en der ryger hash!
Hun ryger det ikke foran mig men tit når jeg selv står op dagen efter ser jeg tit en anderledes cigaret og jeg tror altså min mor undervurdere mig rigtig meget hun ved åbenbart ikke jeg ved hvad der er!!
Ser også nogle få gange en lille brun klumb et eller andet tror nemlig det er hash?? Er det lovligt overhovedet for min mor må ikke komme i fængslet for har ingen far.
Er ofte ret ked af det
ved ikke hvad jeg skal gøre!!
Hjælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt du skriver herind, for det er ikke et problem du skal sidde med alene. Jeg kan godt forstå du er ked af det, for det kan virke skræmmende at tænke på at ens mor måske ryger hash. Jeg vil lige skynde mig at fortælle dig at din mor ikke kommer i fængsel for at ryge hash, men det er ulovligt at have hash på sig og sælge hash, det kan man kan få en bøde for.
Jeg kan godt forstå du er bekymret for din mor, for det er almindelig kendt at hash kan have en dårlig indflydelse på hvordan man fungerer. Igen vil jeg rose dig for at skrive herind, for det er rigtig godt at dele sine bekymringer med andre, så man ikke sidder med alle disse tanker alene. Dit brev udstråler bekymring, kærlighed og fine værdier, du fortjener at være glad.
Du skriver at du nogle gange ser anderledes cigaret skodder når du står op om morgenen, og en brun klump du mener er hash. Det er selvfølgelig slet ikke i orden at ens mor ryger hash, men måske ville første skridt være at snakke med din mor om din bekymring, så finder du ud af om det virkelig er hash eller om der er en anden forklaring, hvad tænker du om det?
Jeg kan godt forestille mig at det ikke er ligetil at gå hen til sin mor og spørge hende om hun ryger hash, så derfor kan du vælge at bruge dit brev, hvor du er rigtig god til at sætte ord på din bekymring. Du kunne måske også forberede dig, og skrive ned på papir hvad det er der virkelig bekymrer dig, så du er sikker på at få sagt alt det du gerne vil.
Hvis du tager en snak med din mor, kan du vælge at starte snakken ud fra din bekymring om at miste hende, på den måde starter samtalen positivt og kommer til at handle om kærlighed og bekymring for hendes helbred og frygten for hvis der sker hende noget. Kunne det være en måde at starte en samtale på tænker du? Senere hen i en samtalen, kan du så sige at du har en denne mistanke om at hun ryger hash og det bekymrer dig rigtig meget.
Hvis du tænker at du ikke kan snakke med din mor om det, så vil det måske være en ide at finde en voksen der kan hjælpe dig med at finde frem til, om din mor virkelig ryger hash eller om der er en anden forklaring. Måske er der en voksen i din familie som du kan snakke med, en tante eller onkel, en lærer, eller måske er der en venindes mor.
Du er meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen hvis du gerne vil snakke noget mere, vi er på telefon 116 111 eller du kan chatte med os. Jeg håber du får en god snak med din mor.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen