Brev
Min kærestes mor drikker
Hej, jeg har en kæreste og vi har været sammen i ret lang tid nu og han har fortalt mig at hans mor drikker.
Han sagde at han var så træt hele tiden, han skal i skole, så hjem til sin mor som er fuld, så til træning, og hjem og sove. Hans far er han ikke i kontakt med, men han har en papfar. Jeg vil gerne hjælpe og støtte ham på alle måder jeg kan, ved bare ikke helt hvordan jeg bedst hjælper ham og støtter ham, og hvad jeg skal sige.
Det var et virkelig stort shock for mig da han sagde det og vidste ikke helt hvordan jeg skulle reagere. Prøver selvfølgelig at sige nogle trøstende ord men er ikke så god til sådan noget.
Han siger hun tit råber og bander rigtig meget, mere ved jeg ikke. Ved ikke om hum får hjælp eller om hvor lang tid det har stået op. Ved heler ikke om hans mor får noget hjælp eller hans papfar hjælper, føler ikke rigtigt jeg skal spørge så meget ind til det, for er bange for han ikke har lyst til at snakke om det.
Så ja i må meget gerne hjælpe x
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er din kæreste dog heldig at have dig! Du lyder som en rigtigt omsorgsfuld person. Det er dejligt at høre, at du gerne vil støtte ham og være der for ham. Og det lyder det som om, du allerede er!
Det kan være enormt chokerende at høre om sådan noget, der foregår i andre familier. Men hvor er det dejligt, at han betror sig til dig, og at du trøster ham, så godt som du kan. Selvom du ikke selv føler, du er “god” til den slags, så synes jeg, det lyder som om, du gør det rigtigt godt!
Det lyder som om, du har gjort dig mange tanker om, hvorvidt hans mor får hjælp, og det viser igen, at du bekymrer dig for andre. Hvis du har mod på det, kunne du prøve at snakke med din kæreste om din bekymring, og de tanker du går rundt med. Det kan være, moren allerede får hjælp. Det kan også være, papfaren er igang med at finde en løsning. Og så er der ikke andet at gøre, end at blive ved med at støtte din kæreste.
Det er nemlig i sidste ende ham, der bestemmer, om han er klar til at snakke mere om det. Hvis han ikke er klar, så ved han i det mindste, at han har dig, hvis han skulle blive klar.
Hvis din kæreste har behov for andre at snakke med, og få nogle forslag til, hvordan han kan håndtere situationen med alkohol i familien, kan han kontakte TUBA eller Hope Ung. De har stor erfaring med at tale med unge, der er ramt af udfordringer med alkohol i hjemmet. De vil måske kunne hjælpe ham, hvis han er klar til det.
Måske vil du også kunne foreslå ham, at I sammen ser på deres hjemmesider. På den måde føles det måske lettere for ham at komme i gang med at søge lidt information.
Derudover har din kæreste også altid muligheden for at ringe eller skrive til BørneTelefonen på telefon, chat eller sms på telefonnummeret 116111.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget. Fortsæt med at støtte din kæreste så godt, som du allerede gør, og vær der for ham, når du kan. Al held og lykke til jer.
Kærlig hilsen BørneTelefonen