Min far er alkoholiker

Hej, jeg er 15 år og går i 9 klasse

Jeg har en far som er alkoholiker og har været det lige siden jeg blev født, og hele mit liv har han sagde at jeg er går og har kaldt mig alt muligt, nu har jeg valgt at lukke ham ned, men synes det er svært da jeg har 4 ældre søskende der snakker med ham, det skal lige siges at mine forældre er skilt og jeg bor ved min mor, jeg har ik snakket med min far i snart 3 uger nu, men jeg synes det er begyndt at være svært ik at snakke, med ham, men jeg ved at hvis jeg begynder at snak med ham igen så snakker han rigtig grimt til mig igen og han bliver ved med at sige at jeg køre rundt med min mor, hvad skal jeg gøre???
HJÆLP HJÆLP HJÆLP

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Tak for dit brev, jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.

Jeg kan godt forstå, du har valgt at holde en pause fra din far, når han drikker og taler grimt til dig. Det skal han selvfølgelig ikke!

Jeg synes det er mega flot, du har taget det valg. Det er svært at sige fra, når dine ældre søskende stadig har kontakt til din far. Det lyder som om du er en stærk pige!

Jeg kan også godt forstå, du savner at tale med din far. Det vil altid være svært at skulle undvære sin far eller mor, lige meget hvor hårdt det er at leve med dem og deres misbrug. Hvis man er vokset op med alkoholmisbrug, kender man til at skulle ‘lukke ned’ og samtidig savne den far eller mor, der drikker.

Ville det være en mulighed, du kun så din far sammen med dine andre søskende? Så i kunne I bakke hinanden op, hvis han skulle begynde at tale grimt og kalde dig ting? På den måde kunne I være der for hinanden.

Måske ville det være tydeligere for din far, at det ikke er i orden, at tale sådan til dig. Måske hvis I alle sammen sagde fra, ville han kunne forstå alvoren i hans drikkeri? Men jeg ved selvfølgelig ikke, om dine søskende stadig bor hjemme?

Jeg er glad for at læse, du bor hos din mor, og at det går godt. Vil du kunne tale med din mor om, at du både savner din far, og samtidig har brug for at ‘lukke ham ned’? Måske vil det føles nemmere for dig i første omgang at tale med nogle andre end din mor. Kender du TUBA. De er gode at tale med, for de ved meget om at være vokset op med alkohol. De kender til den slags ‘dobbelte’ følelser, du beskriver.

Har din far været på afvænning nogensinde? Har I kunnet tale med ham om den mulighed på noget tidspunkt? Din far kan få hjælp flere steder. Hvis du ringer til ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune, så kan de oplyse om mulighederne, der hvor du bor. Du kan enten google dig frem til nummeret eller du kan ringe til os på 116 111, så finder vi nummeret til dig.

Jeg håber og tror, at du får mulighed for på et tidspunkt, at få et godt forhold til din far. Og at mit brev har kunne hjælpe dig med at få øje på, hvad der findes af muligheder for hjælp.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol