Brev
Min far er alkoholiker
Hej, jeg er 15 år og går i 9 klasse
Jeg har en far som er alkoholiker og har været det lige siden jeg blev født, og hele mit liv har han sagde at jeg er går og har kaldt mig alt muligt, nu har jeg valgt at lukke ham ned, men synes det er svært da jeg har 4 ældre søskende der snakker med ham, det skal lige siges at mine forældre er skilt og jeg bor ved min mor, jeg har ik snakket med min far i snart 3 uger nu, men jeg synes det er begyndt at være svært ik at snakke, med ham, men jeg ved at hvis jeg begynder at snak med ham igen så snakker han rigtig grimt til mig igen og han bliver ved med at sige at jeg køre rundt med min mor, hvad skal jeg gøre???
HJÆLP HJÆLP HJÆLP
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev, jeg vil hjælpe dig så godt jeg kan.
Jeg kan godt forstå, du har valgt at holde en pause fra din far, når han drikker og taler grimt til dig. Det skal han selvfølgelig ikke!
Jeg synes det er mega flot, du har taget det valg. Det er svært at sige fra, når dine ældre søskende stadig har kontakt til din far. Det lyder som om du er en stærk pige!
Jeg kan også godt forstå, du savner at tale med din far. Det vil altid være svært at skulle undvære sin far eller mor, lige meget hvor hårdt det er at leve med dem og deres misbrug. Hvis man er vokset op med alkoholmisbrug, kender man til at skulle ‘lukke ned’ og samtidig savne den far eller mor, der drikker.
Ville det være en mulighed, du kun så din far sammen med dine andre søskende? Så i kunne I bakke hinanden op, hvis han skulle begynde at tale grimt og kalde dig ting? På den måde kunne I være der for hinanden.
Måske ville det være tydeligere for din far, at det ikke er i orden, at tale sådan til dig. Måske hvis I alle sammen sagde fra, ville han kunne forstå alvoren i hans drikkeri? Men jeg ved selvfølgelig ikke, om dine søskende stadig bor hjemme?
Jeg er glad for at læse, du bor hos din mor, og at det går godt. Vil du kunne tale med din mor om, at du både savner din far, og samtidig har brug for at ‘lukke ham ned’? Måske vil det føles nemmere for dig i første omgang at tale med nogle andre end din mor. Kender du TUBA. De er gode at tale med, for de ved meget om at være vokset op med alkohol. De kender til den slags ‘dobbelte’ følelser, du beskriver.
Har din far været på afvænning nogensinde? Har I kunnet tale med ham om den mulighed på noget tidspunkt? Din far kan få hjælp flere steder. Hvis du ringer til ‘anonym rådgivning for unge’ i din kommune, så kan de oplyse om mulighederne, der hvor du bor. Du kan enten google dig frem til nummeret eller du kan ringe til os på 116 111, så finder vi nummeret til dig.
Jeg håber og tror, at du får mulighed for på et tidspunkt, at få et godt forhold til din far. Og at mit brev har kunne hjælpe dig med at få øje på, hvad der findes af muligheder for hjælp.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen