Brev
Min far tager stoffer
Hej,
jeg er en pige på 18 år, som bor hjemme sammen med min far og mine søskende.
For halvandet år siden, fandt jeg en pose med noget hvidt stads i, i vores fryser. Jeg konfronterede ikke min far da jeg ikke vidste hvad det var dengang, men tog et billede af det på min telefon og viste det til en af mine bekendte som selv har taget MDMA engang(og stadig gør til visse lejligheder).
Jeg prøvede at beskrive lugten for ham, (hvilket jeg ikke husker så tydeligt i dag, men noget kradsende, samtidig lidt opvaskemiddel agtig), og han bekræftede så hvad jeg troede. Jeg fortalte det til min mor, og hun truede med at få os fjernet, fordi hun selvfølgelig var bekymret for mine søskende og mig selv.
Jeg bad hende om at lade mig håndtere det, da jeg ikke så mig selv flytte ud til hende (hun bor langt væk i forhold til gymnasie, og mine og mine søskendes venner).
Da valgte jeg så at konfrontere min far, og jeg sagde at jeg synes det var forfærdeligt han kunne lade det ligge i vores hjem, hvor mine søskende har kammerater på besøg, og mine veninder også ofte er. Han lovede mig at det stoppede med det samme, og det gjorde det.
Efter noget tid begyndte han er blive aggressiv, specielt overfor mig. Han tog tit hårdt fat i mig, og kaldte mig ting som jeg ikke synes forældre bør gøre. Og så vendte det pludseligt igen, hvor han var ligesom han plejede.
Min søster skulle en dag ud og hente nogle mønter i min fars pung og fandt så endnu en af disse poser, hvorefter hun viste den til mig. Jeg sagde at det var en pose til en knap, fra et par bukser han havde købt til mig, men jeg vidste udemærket godt hvad det var. Jeg lod det ligge et par uger.
Nu har det som sagt stået på i godt og vel halvandet år, hvor jeg skiftende har fundet disse poser. Og nu er det eskaleret, til at det er ofte jeg finder dem(det er ikke sådan han smider dem åbenlyst i lejligheden, men jeg finder dem i bilen, i hans pung, i lommer i hans bukser mm.).
Jeg føler ikke de påvirker mine søskende, fordi de ikke har set det selv, og heller ikke ved hvordan man reagere når man er på stoffer.
Jeg har forsøgt at fortælle det til andre familie medlemmer, men de tager bare på skulderen, som om de ikke vil have det passer. Der er sågar en der har sagt til mig at jeg lyver omkring det, selvom jeg har billedebeviser, og har gemt poser og “sugerør”(jeg har ikke vist dem billederne, og har heller ikke lyst til det, da jeg ikke vil ødelægge noget i forhold til familien).
Hvad kan jeg gøre? Og hvordan håndtere jeg bedst den her sag, uden det går ud over mine søskende(de er 16 og 13 år)?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det er en stor byrde, du bærer i øjeblikket: Du er den eneste, der er klar over hvor slemt det står til med din fars stofmisbrug. Jeg kalder det et misbrug, fordi det ikke lyder til, at din far kan lade være med at tage stoffer, selvom han faktisk gerne ville. Lige meget om han er afhængig af stofferne eller ej, så er det noget, der må stoppes og noget som han skal have hjælp til, fordi det påvirker dig og dine søskende (selvom de ikke ved det endnu). Alt det har du indset, og jeg kan derfor godt forstå, at du er frustreret over, at det blev slået hen, og at du ikke blev taget seriøst af de familiemedlemmer, du fortalte det til. Byrden er nemlig alt for stor at bære alene, og jeg er glad for, at du skrev herind.
Når man er barn i en familie, er det ikke ens ansvar, hvordan ens forældre har det. Det er derfor heller aldrig ens skyld, hvis der er noget, der ikke går så godt. Det må være hårdt hele tiden at skulle dække over din fars misbrug, for at dine søskende ikke finder ud af det, og for ikke at ødelægge noget i forhold til familien. Mon også du føler det utrygt at være hjemme? Utrygt fordi du bekymrer dig for, om din far på et tidspunkt vil blive påvirket af stofferne på en ubehagelig måde, eller for om han igen bliver aggressiv? Du passer rigtig godt på dine søskende, og du ville sikkert blive rigtig ked af det, hvis de skulle risikere at opleve din far sådan?
Det er vigtigt, at du får hjælp. Jeg vil derfor anbefale, at du tager kontakt til kommunen du bor i, du kan finde nummeret på deres hjemmeside. Heldigvis er det ikke sådan længere, at man bliver tvangsfjernet med det samme. Kommunens familieenhed vil kende til de forskellige tilbud, der findes til en familie som din, bl.a. hjælp til afvænning. Du kan eventuelt få din mor til at hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen, eller en lærer som du har tillid til. Jeg tænker også, at du kan fortælle din far, at du tager kontakt til kommunen, da det lyder som om, han vil dig og dine søskende det bedste. Hvis han ikke med det samme sætter pris på at få hjælp, så kommer han nok til at gøre det på sigt.
Jeg kender en rigtig god rådgivning for unge, som har forældre med et alkohol- og/eller stofmisbrug. Prøv at kigge på www.tuba.dk og se, om du kunne have lyst til at skrive til dem og få støtte.
Han er heldig, din far, at have en så fornuftig, ansvarsbevidst og omsorgsfuld datter. Det at du hjælper ham og dine søskende er faktisk en kærlighedserklæring – husk det. Jeg ønsker dig al det bedste med på vejen.
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen