Brev
Fulde forældre
Hej jeg er en pige på 11 år.
Jeg kan ikke tåle/lide er være ved soden af fulde mennesker de før mig bange og jeg får det dårligt.
Idag (19/12/20) kom min mor fuld hjem klokken er lige nu 3:16. Hun er kommet hjem for et Per timer siden men da hun kom hjem ville hun ikke lytte til hvad min papfar sagde og hun ville råbe ting fx som idiot eller hold kæft det gjorde mig virkelig bange for st være i det her hus.
Hun begyndte også lige pludselig at lede efter min storesøster og hun gik helt amok fordi hun ikke kunne finde hende men hun var bare inde på værelset. Min storesøster gik så på toilet og det flipper min mor fuldstændig ud over hun gik ud til toilettet og begyndte at sige hun skulle komme ud men hun var jo på toilet men tror også hun gemte sig for min mor fordi hun blev ved med at snakke/følge efter hende.
Hun begyndte så at bringe alt muligt op og sagde grimme ting til min søster jeg holdte mig for ørene fordi jeg var bange. Min mor ved eller ikke hun har mig som barn hun ved ikke hvem jeg er. Jeg ved ikke hvordan de lige kom ind på det men alt jeg hørte var at min papfar sagde “du har stadig to børn” og hun var helt forvirret og alt muligt. Men så lagde min storesøster sig ind i hendes seng og låste døren.
Det fik min mor også amok over og begyndte at råbe at hun skulle åbne og at hun havde to sekunder til at gøre det. Min storesøster blev ved med at prøve at forklar til hende at hun bare ville sove og at hun ikke gad at hun blev ved med at komme ind. Hun åbnet så døren efter min mor havde råbt og skreget.
Min mor ligger så sig ind i hendes seng og begynder at sige at hun ville sove med sin datter og det har hun lov til. Min storesøster kalder så på min papfar og siger om han ikke kan få hende ud ( bare lige min papfar er ikke fuld) han prøver at få hende ud men hin bliver sur og begynder st råbe og sige grimmer ting til dem.
Jeg er virkelig bange og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler det sker tit at en fra min familie er fuld. Men ville bare ikke sige det fordi ville ikke lyde som om de ikke må hygge sig men jeg bliver virkelig virkelig bange for dem og begynder at ryste!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Hvor er det godt, at du har skrevet til BørneTelefonen. Jeg synes, at det er meget modigt og stærkt af dig at bede om hjælp.
Det lyder som om, du står i en rigtig svær situation. Jeg kan godt forstå, at du bliver bange, når din mor kommer fuld hjem. Det må føles meget utrygt, når dem, som skal passe på én, bliver fulde.
Du skriver, at du føler, det sker tit, at en fra din familie er fuld. Der er ikke en bestemt grænse for, hvornår noget er ’for meget’. I mange familier bliver der drukket lørdag/søndag eller lidt hver dag. I nogle familier mere. Men det vigtigste er, at du føler dig tryg og passet godt på. Og det lyder det ikke til, at du altid føler.
Sådan skal det jo helst ikke være. Så det er så godt, at du har fundet mod til at skrive til os. Jeg vil forsøge at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre nu:
• Du kan ringe til en voksen hos os på 116 111, der kan hjælpe dig. Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår . Læs mere her:  Bisidder fra BørneTelefonen. Her kan vi starte med at snakke om, hvad du har mest brug for lige nu. Så kan vi sammen finde en løsning.
• Vi kan hjælpe dig med at kontakte kommunen. Det lyder ikke som om, at din mor kan passe på dig lige nu. Derfor har både du og din mor ret til at få hjælp. Hjælpen er gratis og det er din kommune, som har ansvaret for at hjælpe. Kommunen hjælper hele familien. Også din søster og papfar. Kommunen kan hjælpe ved at tale med dig og din familie, så I kan få det bedre sammen. Hvad tænker du om det?
• Du kan prøve at snakke med din papfar. Hvis du har mod på det, kan du snakke med din papfar om, hvordan du har det med, at din mor drikker. Du kan eventuelt vise ham dit brev herind til os og mit svar til dig. På den måde kan det måske være lettere at få sagt de ting, som du går rundt og føler indeni. Måske kan I sammen ringe til kommunen, så din mor kan få noget hjælp?
• Ring anonymt til kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge – her er du virkeligt anonym. Her kan du fortælle om dit liv. Den voksne, du taler med har et godt overblik over mulighederne for at hjælpe dig – og vil fortælle dig om dem. Når du ikke har det godt derhjemme og er bange, kan du måske komme til bo et andet trygt sted i en periode. De kan også hjælpe på mange andre måder. Kommunen kan, som nævnt, hjælpe både dig og din familie.
Hvis du gerne vil læse breve fra børn, som står i samme situation som dig eller læse gode råd omkring at have en mor som drikker sig fuld, kan du se mere på Børnetelefonens side om Alkohol i familien.
Måske har du svært ved at finde det forslag på listen, du vil starte med? Så kan du sætte numre på forslagene: Sæt nr. 1 på den mulighed, du tror mest på og vil begynde med. Sæt nr. 2 på den mulighed, som du tror næst-mest på og prøver bagefter…osv… På den måde får du din egen lille plan for, hvordan, du hjælper dig selv fremad lige nu.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine idéer. Du har ret til at få hjælp, så du ikke længere skal gå og være bange. Uanset hvad du vælger, er det vigtigt, at du får snakket med nogen.
Jeg håber, at du endnu engang finder modet til at række ud efter hjælp. Og uanset hvad du beslutter dig for, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tlf 116 111
Kærlig hilsen BørneTelefonen