Brev
drikker i smug
Hej brevkassen.
Jeg har et lidt underligt spørgsmål som jeg ik ved om er dumt eller ej
men det er fordi jeg hver morgen når jeg vågner obner min fars skab med alkohol og tager to store slurke af en flaske hvor der står O P andersen
det var i starten bare for sjov, men nu er det blivet en ting jeg gør ret tit om morgenen for at kunne klarer mig igennem skole dagen
det skal lige siges at jeg ik har så mange venner og bruger meget tid på at game. mine forældre er også lige blevet skildt og ser næsten aldrig min mor længer
Mvh. 13 årig dreng
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Der findes ingen dumme spørgsmål, derimod er det rigtig godt at du skriver til os! Jeg synes at det er rigtig stærkt af dig, at du søger hjælp, når du kan mærke, at det ikke længere kun er for sjov at drikker alkolhol, men at det er noget du har brug for lige nu, for du at kan komme igennem dagen.
Jeg ved fra andre unge, som har stået i din situation, at de også startede med at drikke lidt for sjov, men at det lige pludselig begyndte at tage overhånd. At man begynder at skulle bruge mere og mere alkohol for at man selv kan hænge sammen. Er det mon også sådan du oplever det? Hvis du har det sådan, at det lige nu føles rigtig hårdt, så ved jeg, at det godt kan blive sådan, at du kan komme igennem en dag uden at skal drikke alkohol.
Jeg kommer til at tænke på, om der er nogen der ved, at du behøver alkohol for at klare dagen? Fra andre unge ved jeg, at det er nemmere at komme ud af det, når man kan få støtte fra andre. Hvis du gerne vil sige det til en voksen, som du er tryg hos, kan du fx sige: “Jeg vil gerne have hjælp, da jeg er begyndt at drikke alkohol for at komme igennem min dag“.
Jeg kan godt forstå, hvis du tænker, at det er lidt svært at skulle få det sagt. Hvis det lige nu er lidt for svært, kan det være, at du hellere vil starte med at snakke med en professionel. Jeg ved, at der er professionelle, som har meget erfaring med unge og voksne, som drikker alkolhol for at kunne klare dagen – fx er der “Alkolinjen“. Deres hjælp er gratis, og du kan være anonym, hvis du har lyst til det.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fået snakket med nogen om din forældres skilsmisse? Det er forskelligt hvordan børn og unge håndterer sådan noget, men måske du vil synes, at det vil være rart at få talt med en voksen om det?
Nu kender jeg ikke dit forhold til din mor, men jeg kan forestille mig, at det kan være hårdt ikke at se sin mor i lang tid? Vidste du, at du har ret til at blive hørt i forhold til samvær og hvor meget du ser din mor? Læs mere her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse/skilsmisse-rettigheder/
Hvis du sidder og tænker, at det måske kunne være okay at få snakket med en voksen om dine forældre, så er der “HeadSpace“. Det er et gratis tilbud til unge mellem 12-25 år, som har brug for at snakke lidt.
Til sidst vil jeg gerne sige, at du kan godt være stolt af dig selv! Det er flot, at du kan mærke, hvor dine grænser går. Ved at du kan mærke dine grænser og handle på det, får du mulighed for at gøre noget ved det, inden at det tager overhånd.
Får at brug for at snakke med en voksen fra BørneTelefonen, er du velkommen til at ringe på 116111. Måske du gerne vil tale lidt om dine forældres skilsmisse? Det kan også være at du gerne vil have lidt mere hjælp til, hvordan du kan få det med alkoholen fortalt til en voksen, som du kender? Uanset hvad, så sidder vi klar til at hjælpe dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen