Min far drikker og det er så ubehageligt!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år.

Det lyder rigtig ubehageligt, at du hele tiden skal gå og frygte hvornår din far er fuld igen. Det er bestemt ikke en følelse som er nem, at gå med helt selv. Jeg kan godt forstå, det gør dig trist og ked af det. Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne prøve, at hjælpe dig.

Der behøver ikke ligge flasker og dåser ud over det hele for, at man har et alkoholmisbrug. Din far kan godt have et misbrug af alkohol, selvom det ikke er tydeligt for andre. Nogle voksne med alkoholmisbrug, er måske slet ikke klar over, at de har et misbrug. Nogle vil måske ikke indse det.

Voksne skal heller ikke slå, før det gør ondt på børn. Det kan godt gøre rigtig ondt psykisk på børn, når man går og frygter hele tiden. Derfor er det super vigtigt, du har skrevet, og gør noget for, at få det bedre. Det er så flot af dig, at du har modet til det.

Du skriver, at du konstant har en frygt for, at din far kommer fuld hjem. Det lyder rigtig ubehagelig. Det er på ingen måde i orden, at du skal gå med den frygt. Børn har ret til, at føle sig trygge derhjemme, og forældre har pligt til at passe på deres børn. Det lyder som om, din far har lidt svært ved, at passe på dig lige nu. Måske det kunne være en idé, hvis nogle andre voksne hjalp ham med, at blive bedre til det?

Jeg tænker, at det kunne være rigtig godt for dig, at snakke med din mor om det. Det er ikke okay, at du bliver ked af det, når du er ved din far. Det er heller ikke okay, at du skal lade det fortsætte, fordi du er bange for, at han bliver ked af det, hvis du siger noget. Det er ham der er den voksne og dig der er et barn, som han skal passe på. Det er ikke dit ansvar, at din far har problemer. Det er hans ansvar, og de andre voksnes ansvar. Som barn kan man komme til at tage ansvar og bære det på sine egne skuldre. Det er ikke ok.

Som jeg forstår dig, så elsker du din far og vil gerne bruge tid med ham. Samtidig gør han dig rigtig ked af det når han drikker. Ud fra det, vil jeg prøve at komme med et forslag til hvad du kunne gøre nu.

Du kunne måske starte med at tage en snak med din mor, hvor du fortæller hende hvordan du har det. Alt det du har fortalt mig. Måske du kan vise hende dit brev til brevkassen og mit svar til dig? Her beskriver du nemlig rigtig fint hvordan du har det.

Du og din mor kan tale om, hvad I skal gøre med dig og din far. I kan måske sammen snakke om nogle løsninger, som gør at du ikke skal gå med den frygt i dig. Bagefter kan I måske sammen præsentere jeres forslag for din far.

Det kan være i aftaler, at hvis han kører ud til sine venner når I er ved ham, så må I ringe til jeres mor og bede om at blive hentet. Eller jeres fars kæreste kører jer hjem til jeres mor. På den måde kan I måske sætte nogle grænser for, hvad I vil være med til. Det kan også være i aftaler, at I kun er ved ham nogle timer i løbet af dagen, hver anden weekend.

Du skriver at du har en lillesøster. Jeg kommer til at tænke på, hvordan din lillesøster mon har det med, at din far drikker? Det er ikke sikkert hun har sagt noget, men måske går hun også og er ked af det. Måske du og din mor skulle tage din lillesøster med i snakken. Du kunne også spørge hende ind til, hvordan hun har det. Det kan være hun bliver rigtig glad for, at kunne snakke med dig om det.

Måske ville være en god idé, hvis I generelt snakkede lidt mere om din fars problem. Både du, din søster og din mor. Måske også med din fars kæreste og din far. Så er det måske lidt lettere for dig, at sige når du bliver ked af det fremover. Rigtig mange børn og unge gør hvad de kan for at skjule, at ens forælder har et alkoholproblem og man har svært ved at mærke sine egne grænser. Man tager meget, alt for meget hensyn til den, der har alkoholproblemet. Det hjælper desværre ikke på, at problemet forsvinder. Der skal hjælp til. I kommunen kan din far få gratis hjælp til alkoholproblemet. Han kan også gå sin læge og få hjælp.

På BørneTelefonen.dk kan du finde gode råd til, hvad du også kan gøre, når der er alkoholproblemer i din familie. Du kan også læse breve fra andre børn med lignende problem. Du kan komme ind på hjemmesiden her.

Jeg kan også anbefale dig, at kigge på TUBAs hjemmeside. TUBA er en rådgivning for børn og unge der er vokset op i en familie med alkohol- eller stofmisbrug. De giver også anonym rådgivning og har hjulpet rigtig mange børn og unge. Du kan finde linket her.

Jeg kan godt forstå, det er for hårdt, at gå med alle de følelser selv. Det kan føles som, at have en maske på hele tiden. Man kan aldrig rigtig vise hvordan man har det inde bag ved. Jeg håber at en snak med din mor, kan hjælpe dig med at få masken af, så du kan få hjælp til, at få det bedre.

Hvis det ikke bliver bedre, eller du har brug for at snakke igen, er du meget velkommen til at skrive endnu et brev. Du er også altid velkommen til, at ringe til BørneTelefonen eller skrive på 116111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Drikker din mor eller far for meget? Få flere gode råd her

Det er svært at leve med en forælder, der drikker for meget. Det kan føles som om, de slet ikke er sig selv. Alkoholen kan også gøre, at du ikke føler dig tryg og du kan måske føle, at din mor eller far vælger at drikke fremfor at passe på sig selv og sin familie.

Måske har du tanker som: Jeg tror mine forældre har et alkoholmisbrug! Min mor er alkoholiker, hvad kan jeg gøre? Min far drikker i smug, hvem skal jeg sige det til? Jeg kan ikke stole på min far, for jeg ved ikke hvornår han drikker sig fuld. Når min mor er ædru elsker jeg hende, men når hun er fuld, så er hun en helt anden person.

Hvis der er alkoholproblemer i din familie, er det vigtigt, at du ikke går alene med det. Her på siden kan du finde gode råd til, hvordan du får hjælp til at tale om det – og hvem du kan tale med det om. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Stem

Forældre og alkohol