Brev
Alkohol
Hej jeg er en pige på 12 år .
Min mor har drukket et par gange i mens jeg har været hjemme hos hende det er ikk så slemt i forhold til andre børn som jeg har hørt om .Men tager hårdt på mig føler jeg. Første gang kom min far og hentede mig midt om natten hvor jeg skulle i skole dagen efter. Og anden gang var hvor jeg havde corona og nu er jeg bare bange for hele tiden om hun drikker.
Jeg tjekker hele tiden køkkenet om hun har øl eller vin eller sådan noget.
Jeg føler heller ikke det er det samme mellem os mere som det var en gang. Vi har det ikke så sjovt og føler ikke rigtig at jeg kan tale med hende om noget. Derfor skriver jeg til jer for at få mine følelser ud på en eller anden måde.
Hilsen pige på 12:)
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Først vil jeg sige, at hvor er det godt at du har skrevet ind til BørneTelefonen, det er et stort og modigt første skridt.
Du skriver at du føler at det tager hårdt på dig, om din mor drikker, og det kan jeg godt forstå. Jeg tænker at det måske er fordi, du føler dig utryg ved at din mor drikker. Dette kan måske skyldes at din mor evt. ændre sin personlighed når hun drikker. Er dette mon sådan du føler?
Du skriver, at du ikke føler du kan snakke med din mor mere. Og at i ikke har det sjovt sammen længere. Jeg tænker at det er vigtigt at du får snakket med en voksen om hvordan du har det. Men hvis du ikke føler, at du kan dette med din mor, så skal du vide at der er andre muligheder.
Jeg vil forsøge at komme med nogle muligheder, og så kan du prøve at mærke efter hvilken du synes du bedst kan lide.
Du kan prøve at fortælle din mor omkring dine tanker. Du kan f.eks. vise hende dit og mit brev, og på den måde få åbnet op omkring snakken. Du kan fortælle din mor, at du bliver bekymret over at tænke på, om hun drikker. Måske synes din mor ikke selv, at det er et problem, at hun drikker når du er tilstede, men sådan er det ofte med voksne. Kun du ved hvordan det påvirker dig. Men ved at du fortæller din mor hvordan du har det, bliver din mor klar over det. Og måske kan i sammen lave en aftale omkring at drikke øl og vin når du er der. Tror du mon du kunne have mod på dette?
Du kan også snakke med en lærer på din skole. Du kan vælge den lærer du føler dig tryggest ved. Din lærer ved, hvordan man skal gøre i sådan en situation.
Du kan også forsøge at snakke med din far. Måske du allerede har prøvet dette? Jeg tænker han måske allerede ved det, fordi du skrev at han har haft hentet dig om natten.
Du kan også ringe til BørneTelefonen på tlf. 116111. Her kan du snakke med en voksen, som kan lytte til dig, og give dig endnu flere råd til hvordan du bedst får løst problemet.
Du har allerede vist et kæmpe mod ved at skrive herind til BørneTelefonen, så jeg tror på, du også finder modet til at vælge den mulighed, du føler dig tryggest ved.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.