Brev
Er voldelig – Har brug for hjælp
Hej bb.
Jeg er en 16-årig fyr som allerede har oplevet mere end rigeligt i mit unge liv.
Jeg er opvokset omkring vold, hvilket har sat sine følger på mig. Jeg oplever, at jeg selv er halv-voldelig og det er begyndt, at koste mig venskaber. Jeg har aldrig skadet nogle, men har oplevet at det flere gange har været lige ved og næsten uden jeg egentlig ved af det. Det er først efter skaden er sket, at jeg rigtig bliver klar ovre hvad det er jeg har gjort.
Vil meget gerne have nogle råd til, hvordan jeg lærer at bruge ord i stedet for næver.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Du kan sagtens lære at bruge ord i stedet for næver. For dit brev viser, at det er et mål du har sat dig.
Det er godt set af dig, at du skal finde andre mønstre og måder at løse dine konflikter på, så du kan holde fast i de mennesker, der betyder noget for dig. Du ønsker jo ikke at skade folk, det er tydeligt at se.
Men det kan være meget svært, når du som 16-årig har set rigeligt i dit liv og er vokset op med vold. Du har jo haft brug for at forsvare dig og komme igennem konflikterne. Og selvfølgelig har du brugt de mønstre og metoder, som du har set og lært af dine nærmeste.
Du er derfor ikke på samme måde som andre trænet i at bruge dine ord. Det, der føles nemt for andre – føles ikke nødvendigvis nemt for dig. Du har måske heller ikke lært at køle følelserne ned, som du bliver ramt af.
Når man taler med næverne, kan man komme til at føle skyld og skam. For du kan måske mærke (og har fået fortalt af andre) at din reaktionsmåde er forkert.
Men du har grund til at føle stolthed over, at du har gennemskuet, hvordan din opvækst har betydning for din måde at reagere og handle på. Du er i stand til at forstå og se dig selv – både indefra og udefra på samme tid. Det kræver oveskud og overblik. Ikke mange personer på 16 år kan det. Du viser også initiativ – for du vil gerne ændre dig selv på dette punkt.
Derfor tror jeg også, at du kan. Men det er svært at hjælpe sig selv, når man er alene om hele arbejdet. Du har brug for nogle, der kæmper sammen med dig. Se derfor disse muligheder, der kan hjælpe dig videre:
1. Tal med organisationen Bryd Tavsheden https://brydtavsheden.dk/ De har hjulpet mange unge som dig, der har set og oplevet lidt for meget i deres opvækst – herunder vold. Du kan ringe eller skrive med dem anonymt. Du kan her fortælle lidt nærmere om din situation – og få flere forslag og ideer til hvad, du kan gøre.
2. Ring anonymt til kommunen. Du kan prøve at google din kommunes navn og ‘anonym rådgivning for unge’. Så finder du nummeret på kommunens rådgivning for unge. Her kan du fortælle om din situation. Så kan kommunen fortælle dig om, hvordan de vil hjælpe dig. Det fx være at tale med en coach eller psykolog, der kan give dig metoder og ideer. Det kan være at tale med andre, der kæmper med det samme som dig selv. Det kan være helt andre tilbud, som du måske kunne have lyst til at prøve.  Som sagt: Du har behov for –men også ret til – hjælp. Vær ikke bange for at ringe. De har hjulpet mange unge i din situation, og du behøver ikke at sige dit navn.
1. Må vi hjælpe dig? Unge, der ligesom dig har ude for svære ting i opvæksten, kan have brug for at tale med en voksen (en bisidder) – der fortæller om mulighederne i systemet. Du vil altid kunne få en bisidder, hvis du skal fortælle om dine/din families problemer til kommunen. Og til at følges med til møder. Personen kan hjælpe dig med at sige det, du vil sige. Og forstå det, der bliver sagt. Vil du have sådan en person fra os, skal du fortælle os, hvem du er (opgive anonymitet). Hvis det sker, får vi pligt til at fortælle videre, hvis noget truer dig og din trivsel – altså meget alvorlige ting. Det står i loven. Men alle andre ting bliver mellem dig bisidderen. Se denne video:Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Det kan sagtens være, at du skal prøve flere muligheder, før du finder en hjælp, der passer til dig. Giv ikke op – men gå videre til en af de andre muligheder. Nogle gange skal man prøve flere muligheder. Når du har prøvet nogle af de forskellige muligheder, kan det være, at du igen har brug for at tale med os. Måske fordi noget virkede på en anden måde, end du havde regnet med. Hvis det er sådan, skal du bare ringe eller skrive igen. Så kan vi tale om, hvad du så kan gøre.
Du er allerede kommet langt – for du har skrevet herind. Derfor tror jeg, at du også ville have overskud og overblik til at tage fat i de muligheder, der viser sig for dig. Når du skal ændre et mønster hos dig selv, så kræver det en langvarig og sej indsats fra din side. Du vil måske opleve et tilbagefald en gang imellem. Men giv ikke op – det er helt almindeligt at ‘falde i’ en gang i mellem!
Uden at kende dig særligt godt, vil jeg sige, at du har potentialet til at nå det mål, du har sat dig. Og husk, at du altid kan ringe til os på tlf. 116 111. Vi vil altid gerne tale med dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen