Brev
Hej børnetelefonen. Jeg har et problem.
Jeg har det med at godt kan lide at se på gore (altså billeder af fx. mennesker der er blevet skåret op eller måske kørt over eller myrdet). Jeg er begyndt at overveje om det kunne være et mentalt problem. Jeg har en lyst til at myrde nogle. Den kan lyde som noget helt underligt, men jeg mener det. At sige man har lyst til at myrde nogle ville være noget et hvert barn kunne finde på at sige, men jeg er usikker på om folk mener det på samme måde som mig.
Jeg er bange for at mine venner ikke tør at komme tæt på mig eller være tæt på mig hvis jeg prøver at sige noget. Og snakke om det er en svær ting for hvis jeg prøver så regner jeg ikke med folk kan tage mig seriøst. Jeg ved ikke om det er et problem.
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Hvor er det godt, du skriver herind!
De fleste kender til at gå amok og have lyst til at slå en person ihjel, fordi man er rasende på vedkommende. Men jeg kan jo se, at du forsøger at beskrive en anden form for lyst.
En lyst, der dukker op hos dig, og som handler om at se på andre menneskers lidelser. Måske fordi andres smerte giver dig noget. Måske en eller anden form for tilfredsstillelse?
Jeg kan godt forstå, at du tøver med at fortælle dine venner om lysten. Som du selv nævner, så kan lysten virke skræmmende på andre. De fleste mennesker har det nemlig ikke på den måde, du beskriver. Dine venner vil med meget stor sandsynlighed ikke kunne genkende denne lyst. Jeg kan godt forstå, at du er bange for at skræmme dem væk.
Det er klart, at du tænker over, hvordan du skal leve med lysten fremover. Hvordan kan du komme til at tale om den? Så du ikke altid skal føle dig alene og være på vagt overfor andres syn på dig.
Du behøver jo ideer og forslag til, hvad du kan stille op med lysten, når den dukker op.
Det kunne være godt for dig at tale med en rådgiver, der tager dig seriøst. Og ikke gør dit problem til en lille og ubetydelig ting; for eksempel ved at sige, at alle tanker er ok, så længe man ikke handler på dem.
For selv om det på en måde er rigtigt, så er det også rigtigt, at nogle mennesker er ramt af tanker og lyster, som er vigtige at tale om. Jeg tror, at du skal prøve at se dig om efter en voksen, som du kan bruge. Hvem kender du, som du har tillid til?
Du kan starte med at fortælle en god voksen en lille smule. Prøv at mærke efter, hvordan den voksne reagerer. Hvis du fornemmer, at du kan fortælle mere, og at den voksne hører efter – så kan du afsløre lidt mere…. Måske kan du starte med at stille et spørgsmål: ’Kender du, at det kan føles spændende at se på andre mennesker komme til skade på film?
At få gang i en eller flere samtaler med en god voksen kan være vejen frem – for efterhånden vil den voksne få et billede af, hvad du har brug for at tale om. Den voksne kan måske hjælpe dig med at finde på forslag til en anden person, du kunne tale videre med…fx en psykolog eller en helt anden person. Det kan også være, at den voksne har helt andre forslag.
Jeg synes, at det er vigtigt, at du tager din situation seriøst. Du viser et stort ansvar ved at tale højt om din lyst og at du skriver til mig.
Jeg håber virkelig, at du får fat i en voksen, du kan tale med på en god måde.
Jeg håber også, at du ved at læse dette svar fornemmer, at dine tanker og lyster kan blive rummet og forstået. Jeg går jo for eksempel ikke i stykker, når jeg læser dit brev. Jeg tænker, at du er et ungt menneske, der har brug for samtale og god vejledning. Det håber jeg, du finder.
Kærlig hilsen Brevkassen
Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien
Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.
Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.
Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.
Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.