Brev
Mistet min bedste veninde igen
Hej, jeg går bare direkte til sagen. Jeg har en veninde som jeg har kendt siden vi var helt små, men det er først for næsten 2 år siden vi begyndte at snakke sammen igen efter folkeskolen(jeg skiftede skole i 6 klasse) vi blev hurtigt rigtig gode venner og vi har været sammen hver eneste dag næsten og vi laver alt sammen og ved alt om hinanden. Jeg synes dog tit at min veninde er meget egoistisk og at hun tit tænker på sig selv frem for andre. Nu har hun lige aflyst nytårs aften og vil ikke ind i byen, selvom det er noget vi har talt om i flere måneder, pga noget helt latterligt. Jeg kan ikke blive ved med at blive såret og skuffet, og selvom jeg savner hende og på en måde gerne vil fikse tingene, så tror jeg bare det er bedre at vi slutter tingene. Hun har allerede blokeret mig overalt som var jeg ingenting, men man kan aldrig vide hvad en person føler uden at spørger… hvad skal jeg gøre?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, og deler dine tanker og oplevelser med os. Jeg kan godt forstå, at du bliver såret og skuffet og savner din veninde, som du har haft mange glade oplevelser sammen med.
I har kendt hinanden – næsten hele jeres liv, og I har været veninder i mange år. Det er utrolig mange år, og det kan ikke undgås, at venskabet ændrer sig. Nogle gange vokser man med hinanden, og andre gange vokser man fra hinanden.
Når din veninde blokerer dig, kan det virke som om, at din veninde ikke ønsker at have kontakt til dig. Det er ikke til at vide, hvorfor din veninde blokerer dig. Men det tyder på, at hun ikke ønsker at tale med dig – om de seneste hændelser. Er I måske vokset fra hinanden?
Det lyder virkelig som om, at du har gjort en indsats for at holde venskabet ’i live’. Jeg kan ikke lade være med at spørge dig, om du har lyst til at bruge mere energi på jeres venskab?
Jeg tænker, at det kan være en god idé, at du mærker efter, hvad der er det rigtige for dig. Giver forholdet til din veninde dig energi? Glæde eller bekymringer? Hvor meget vil du arbejde for at få det til at fungere igen? Du kan forsøge at overveje dette – det næste stykke tid – inden du træffer din beslutning.
Måske har din veninde behov for en tænkepause, men jeg synes, at det virker hårdt, at hun blokerer dig. Er det også sådan, at hun ikke har fortalt hvorfor? Det tænker jeg, må være svært og let kan føre til meget spekulation. Som du så rigtigt selv skriver: Man kan ikke vide, hvad en anden føler uden at spørge. Men når du er blokeret, så kan du netop ikke få lov til at spørge.
For at finde svaret kan du evt. skrive et brev til din veninde og sende det til hende. Dette link kan måske hjælpe dig på vej: Skriv det til nogen
Det er dig selv, der bedst selv finder det rigtig svar. Jeg har stillet nogle forskellige spørgsmål og givet nogle råd, som jeg håber vil hjælpe dig frem til svaret på, hvad du skal gøre.
Du har vist stor styrke ved at skrive til os. Jeg tror, at du vil kunne bruge styrken til at komme ud af den svære situation.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.