Brev
J
Jeg har brug for hjælp til mit kærligheds jeg har været kæreste med den her dreng før men jeg er stadig forælsket i ham og jeg har svært ved at snakke med mine forældre og mine venner har jeg det også svært med at snakke med om det for jeg føler de ikke tager det seriøst så jeg ville gerne snakke med jer om deltog hvis jeg spørger hans venner vil de grine og sige det til ham og så vil de drille mig for evigt. Men hvad skal jeg gøre
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 11-årige pige
Mange tak for dit brev. Først vil jeg sige: Hvor er det sejt at du har delt dine tanker og følelser med os. Særligt når det er tanker og følelser, der fylder så meget.
Du fortæller, du er forelsket i en dreng. I har en gang har været kærester, men er det ikke mere.  Du vil gerne vil have hjælp til, hvad du stiller op med din forelskelse. Det er ikke rart at have kæresteproblemer. Og det er ekstra hårdt, når man ikke har nogen at tale med. Det er heller ikke rart at føle, man ikke bliver taget alvorligt.
Jeg vil gøre alt, hvad der står i min magt for at hjælpe dig.
Først kommer jeg til at tænke på, om drengen er klar over, du stadigvæk har varme følelser for ham? Måske har han slet ikke opdaget, du fortsat er forelsket i ham? Det kan jo være, han har det på samme måde som dig? Måske tør han ikke tør sige det til dig? Hvis dette er tilfældet, kunne du måske have mod på at fortælle ham det?
Du kan tænke over, om du er villig til at tage skridtet og fortælle ham om dine følelser? Hans venner behøves jo ikke få noget at vide. Du har jo skrevet så klart og godt et brev til BørneTelefonens brevkasse, hvor du sætter ord på dine følelser. Så jeg tænker, at du også kan formulere dig på skrift til drengen?  Hvad mon du synes om dette? Skriv til ham, du stadigvæk har varme følelser for ham. Spørg ham, hvad han føler for dig, så du kan finde ud af om du skal opgive ham eller ej.  Måske kan hans svar føre til, I senere kan mødes og tale om det?
Du kan også gå ind på BørneTelefonens hjemmeside og læse andre børn og unges breve om forelskelse. Måske kan du får nogle flere ideer til, hvad du skal stille op.
Du skal også vide, du bestemt ikke alene i at føle dig  ulykkelig og ked af det, når ens forelskelse ikke bliver gengældt. Mange ringer eller skriver herind til os og fortæller, hvor hårdt det er. Derfor er det måske også godt at vide, at forelskelsen går væk igen. Man kan også prøve at fylde sin tid ud med så mange ting som muligt, der kan få en til at tænke på andre ting end personen, man er forelsket i. Måske har man en fritidsinteresse, man kan kan lide at gå op i, eller måske er det tid at finde en ny hobby?
Jeg håber meget, du kunne bruge mit svar til noget.
Du er altid velkommen til at ringe eller skrive ind til os på 116 111. Vi vil meget gerne lytte til dig. Måske kan vi sammen  finde frem til andre ideer til, hvad du ellers kan gøre for at få det bedre?
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen