Brev
Hans kommentarer gjorde mig utilpas
Så jeg går i klup, og der er en ting der skete for måske 2 år siden.
Mig og min veninde går til en fritids aktivitet i kluppen vor der var en slags lærer. Vi kalder ham bo.
Så bo var en mand i måske 50’erne og måske også lidt overvægtig ( Ps håber i forstår det hele hvis ikke så undskyld) men der var på et tidspunkt hvor jeg brokkede mig over at det var hede varmt inde i det lokale vi sad i og så sagde han noget i stil med:
“ ja men nogen som os som har mere fedt på kroppen for det også varmere”
jeg fik det så dårligt med mig selv siden han også hentydede til at jeg var tyk en anden gang.
Mig og min veninde HAR talt om det og vi hader ham begge to for det.
Det giver mig sådan et ubehag i kroppen når jeg ser ham så nu prøver jeg bare at undgår ham i virkeligheden i kluppen og i mine tanker.
Men nogle gange for jeg det bare så dårligt og jeg for lyst til at sige det til mine forældre men det føles så forkert så jeg ville mest bare have din mening på situationen.
Ha en god dag. Håber at det er okay at skrive sådan noget til jer her 🙂
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Du har gået med alt det her i 2 år. Det er lang tid, hvor du har skulle føle ubehag og få dårlige tanker – både når du så ham men også inde i dig selv. Det fortæller mig, hvor meget hans dumme kommentarer har sat sig fast i dig.
Hvis jeg forestiller mig at være dig i den situation på klubben, så forstår jeg bare virkelig godt, at du ikke brød dig om de ting han sagde. Jeg tror mange ville blive rigtig kede af det – og/eller måske vrede, hvis en voksen sagde noget om deres krop.
Hvor er det godt, at du reagerer!
Når du mærker, at noget ikke er, som det burde være – som følelsen af ubehag eller uro – er det vigtigt at lytte til den følelse. Derfor er det også bare sejt, at du reagerer når du mærker, når hans ord, får dig til at få det dårligt med dig selv.
Jeg får bare lyst til at fortælle dig, at mange børn og unge kan opleve at tage skylden på sig selv, hvis en andens ord gør ondt. Måske særligt når den anden er voksen og slet ikke siger undskyld.
Men det er ikke din opgave at få voksne til at opføre sig ordentligt – det er deres ansvar. Du har hverken fortjent det eller gjort noget, der gør det i orden, at han taler sådan til dig. Men jeg ved, at det kan være svært at huske, når andres ord gør ondt.
Andre børn og unge skriver, at de indimellem kan være usikre på, om nogen vil kunne forstå dem. Måske er det også derfor, du valgte at skrive til os – for at finde ud af, om vi forstår dig og om du mon må bede dine forældre om hjælp?
Jeg vil bare sige til dig, at jeg virkelig tror, at mange vil kunne forstå dig. Du må godt være rigtig ked af det – og du må også godt have brug for trøst og hjælp fra dine forældre.
For mange er det første skridt at sætte ord på, hvordan man har det. Det har du allerede gjort ved at skrive til mig. Selvom det måske ikke var nemt, fandt du modet til at dele dine tanker og bryde igennem nogle af de tanker, der kunne gøre det svært at sige højt.
Måske er du nu klar til at sige det højt til dine forældre?
Når du har læst dette svar, kan du måske skrive en besked til dem. Hvis I er hjemme, kan du måske bare skrive, at du har brug for at fortælle noget, men det er lidt svært. Måske I har et godt sted derhjemme, hvor I kan få ro og fred til at snakke?
Hvis det er nemmere, kan I også starte med at skrive om det sammen. Det kan nogle gange være lettere at sige ting på skrift. Vi har også nogle andre råd, der måske kan hjælpe dig til at sige det højt. Tag et kig på dem, hvis du har lyst.
Skal du tale med Bo?
Jeg kan godt forstå, hvis det føles svært og utrygt at skulle tale med Bo. Vi mennesker kan nogle gange komme til at sige noget dumt – ligesom Bos kommentar. Men det gør det ikke mindre sårende for dig, og det ændrer ikke på, at han som voksen burde være mere opmærksom på sine ord.
Hvis det er svært for ham, kan andre voksne gøre ham opmærksom. Det kunne fx være dine forældre eller andre pædagoger på klubben. Du skal kunne være på klubben uden at føle ubehag, hver gang du ser ham!
Måske din veninde kan hjælpe dig med at tale med dine forældre?
Hvor er det stærkt, at du og din veninde kan støtte hinanden og minde hinanden om, at hans opførsel ikke er okay. Jeg kunne forestille mig, at din venindes støtte måske nogle gange kan lette de svære tanker lidt – fordi hun ser og anerkender, at det er forkert, når han siger sådan.
Måske kan du genkende det? De fleste har brug for den slags støtte og spejling, når de har fået det svært med sig selv pga. andres kommentarer. Og jeg tænker faktisk, at det er vigtigt, at nogle voksne giver dig det samme.
Hvis det stadig føles svært at tale med dine forældre, kunne du måske spørge din veninde, om hun vil hjælpe dig? Måske kunne det føles nemmere, hvis hun er med til at fortælle dem, hvad der er sket.
Husk, at dine rettigheder betyder, at du har krav på at blive passet på, respekteret og lyttet til af de voksne omkring dig. Der er altid nogen, der har ansvar for at hjælpe dig. Hvis det er svært at tale med dine forældre, kan du også gå til en lærer eller en pædagog.
Du kan ringe til os på 116111 og få fat i en af BørneTelefonens rådgivere. Vi har åbent døgnet rundt – også om natten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen