Jeg vil tabe mig!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver. Jeg tror nemlig, at mange kan genkende dine tanker og spekulationer. Det er et dilemma, som mange unge står i og som kan være svært at gå alene med. Jeg vil hjælpe dig så godt, jeg kan.

Du skriver, at du gerne har villet tabe dig siden 4. klasse. Blandt andet fordi dine veninder fortæller, at de synes, at de vejer for meget.

Du skriver, at du kan leve sundt hele ugen, men når det bliver fredag, føles det som om, at det altid går galt. Sådan ved jeg, at der er mange, der kan føle. Men det siger måske også noget om, at rigtig mange kan være meget hårde ved sig selv omkring mad og spisning.

Når det bliver fredag og weekend synes mange jo netop, at der skal “hygges” lidt ekstra og her kommer der tit mad på bordet. Mange fortæller, at de bliver vrede på sig selv, når de spiser sig meget mætte eller tager et stykke fredagslik. På den måde bliver det faktisk slet ikke hyggeligt, men et tidspunkt som mange synes er svært. Ikke kun dig.

Jeg vil starte med at sige, at jeg ud fra din vægt ikke kan sige om du vejer for meget eller ej.  Ens vægt er et tal, der siger noget om kg men ikke så meget om sundhed eller udseende.

Nogle mennesker har store knogler, muskler og er højere. For dem vil tallet være højere på vægten end hos dem med små knogler, små muskler og kortere kroppe. Derfor betyder et højere tal ikke nødvendigvis, at man vejer for meget.

Jeg kan ikke fortælle dig om du skal tabe dig eller ej. Men jeg kan høre, at du går med rigtig mange tanker om din krop og dit udseende. Det lyder som om, at tankerne fylder ekstra meget lige nu, fordi du også skal skifte skole.

Når man er nervøs for hvordan andre vil tænke om én, kan tankerne om udseende og krop tage over. Det kan gøre én helt blind overfor, hvordan man egentlig selv ser ud. Man kan synes alle andre er tyndere og smukkere end én selv. De tanker og følelser er rigtig svære. Man kan komme til at tænke, hvis bare jeg taber mig, så vil de kunne lide mig. Måske du kender det?

Du kan tro vi får mange breve fra børn og unge, der synes de ser forkerte ud. Nogle synes de er for tynde, andre for tykke. Nogle synes deres bryster er for små, andre for store.

Langt de fleste kommer til at sammenligne sig med andre – og når de så ikke føler de ligner, så bliver de rigtig kede af det og frustrerede.

Det lyder som om, at det også kan være svært for dig nogle gange. Men måske kan du mærke efter, om dine forventninger til dit udseende kommer fra, hvad andre siger eller om det er dine egne ønsker, der styrer det?

I din alder er det meget almindeligt, at man begynder at tænke mere over sit udseende. I puberteten hopper og danser hormonerne i kroppen, og de gør, at kroppen udvikler sig på nye måder. For nogle sker udviklingen hurtigt, for andre går det mere langsomt. Nogle får mange former, mens andre får færre. Det er så forskelligt fra person til person.

Mange kan have en forestilling om, at man bliver glad, lykkelig og tilfreds, hvis bare ens krop bliver slankere. Men faktisk viser det sig, at mange sjældent bliver helt tilfredse med deres kroppe, også selvom de er blevet slankere.

Måske du kan tænke tilbage på den tid, hvor du havde tabt dig. Mon du var helt fri fra de svære tanker eller kunne du stadig tænke tunge tanker om dig selv?

Grunden til, at jeg spørger, er fordi jeg ved, at et vægttab ikke altid gør én lykkelig. Det handler nok snarere om  at se på måden, man tænker om sig selv på, men også hvordan man ellers har det fx i skolen og blandt venner. For selvom det måske kan føles som om, at man bare skal tabe sig for at passe ind og have det godt, så kan der være mange andre ting, der spiller ind.

Tankepauser er vigtige

Jeg bliver lidt nysgerrig på om du mon godt kan lide at gå til fodbold? Grunden til jeg spørger er fordi det lyder som om, at fodbold fylder meget i dit hverdagsliv. Du går til kampe og træner hver uge.

Det kunne lyde lidt som om, at fodbolden giver dig en følelse af at være aktiv. Måske det føles rart, når du bruger kroppen? Men jeg er også nysgerrig på om det giver dig andet?

Når tanker om udseende fylder rigtig meget, kan det komme helt til at overskygge for alle de gode ting, der også er i ens liv. Måske du kan genkende det? Når man har det sådan, kan det være en hjælp tænke over, hvornår der er slukket for tankerne. Det kunne fx være til fodbold.

For nogle unge føles det rart og godt, at være en del af et hold. Når man er sammen om at spille og vinde, kan det give en pause fra tanker, fordi noget andet virker vigtigere end tanker om vægt.

Det kan være venskaber eller det at være sammen om noget. På den måde bliver det måske tydeligt, at der er noget der er vigtigere og større end, hvad man vejer. Sådanne pauser er vigtige! For de er med til at sørge for, at du også husker at nyde dit liv, frem for at gå og tænke over alt det, der skulle være anderledes. Måske du kan tænker over, hvornår du mærker de pauser?

Når du kender dem, kan du måske også bruge dem som en måde, at slukke for tankerne, når de fylder for meget.  Det kan også være, at det kan vise dig om der er steder, hvor du slet ikke har pause. fx i skolen blandt dine veninder? Det kunne godt lyder som om, at du er en del af klasse, hvor udseende fylder rigtig meget og hvor det derfor er svært at være god nok. Måske du kan genkende det?

Tal med nogen om det!

Jeg tænker også, at det måske kunne give mening at snakke med dine veninder om, hvordan du har det. Måske er de også selv usikre på deres kroppe og føler sig ikke tilfredse. Det lyder i hvert fald som om, at de også mærke de tanker som du går med.

Det kan nogle gange hjælpe at snakke sammen og høre andres perspektiver. Ofte finder man ud af, at man ikke står alene med den slags spekulationer – og så kan man række ud efter hjælp. Fx hos en lærer, der skal sørge for at I har det godt. Har du mon mod på det?

Du spørger konkret til, hvad du kan gøre for at tabe dig. Du skriver også, at du gerne vil gøre det selv, fordi dine forældre siger, at du ser dejlig ud som du er og måske ikke forstår, hvorfor du vil tabe dig.

Det lyder som om, at dine forældre ikke kan genkende dine tanker om din krop. Selvom det måske ikke føles sådan, så tænker jeg også, at det kan være dejligt at tænke på, at de faktisk synes du er god som du er? Det kan måske også være et sted, hvor du ikke behøver tænke over om du ser forkert ud. Giver det mening?

Hvis du føler, at du gerne vil tabe dig, så tror jeg det vil være bedst at få hjælp fra dem, der ved allermest om krop og sundhed. Nemlig din læge eller sundhedsplejerske.

Du kan måske prøve at fortælle dine forældre, at du gerne vil vide om din krop er som den skal være, fordi du føler du vejer for meget. Det er vigtigt at de ved, hvor meget dine tanker fylder for dig. Tanker om kroppen kan nemlig være rigtig svære at bære helt selv – og de kan vokse!

Du kan f.eks. sige: “Der er noget, jeg gerne vil snakke med jer om. Det er lidt svært og jeg har faktisk ikke villet sige det til jer, fordi jeg ved, at I synes, at jeg ser fin ud som jeg er. Jeg føler mig ikke godt tilpas i min krop, og jeg vil derfor vil jeg gerne tage en snak med min læge eller sundhedsplejerske. Det har jeg brug for jeres hjælp til”.

Du kan også vise dem dit brev til mig og mit svar, hvis du synes, at det er rarere.

Jeg håber, at du kan bruge mine forslag og tanker, når du skal tage næste skridt.

Jeg tror, at du kan bruge din evne til at fortælle om og reflektere over tingene, hvis du vælger at snakke med dine veninder og/eller dine forældre om, hvordan du har det. Det er nogle gode styrker at have.

Jeg håber, at du bliver ved med at mærke efter i dig selv og være opmærksom på de tanker, der fortæller dig, at du skal tabe dig. Jeg ved fra mange, at tankerne kan fylde alt for meget og derfor kan de være svært at få plads til andre ting i ens liv.

Derfor håber – og tror jeg også, at du med hjælp fra lægen eller sundhedsplejersken kan få hjælp og ro til at leve dit liv uden alle de tanker. Måske det også lyder rart for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd til krop og udseende

Kroppen vil ændre sig hele livet. Det er en del af at blive ældre. Rigtig mange begynder at sammenligne sig selv med andre, og nogle bliver kede af det over deres udseende.

Mange børn og unge fortæller, at de sociale medier påvirker dem. Og historier om slankekure, BMI og gode råd kan være svære at forholde sig til.

Her på siden kan du få gode råd til, hvordan du kan få det bedre med din krop og dit udseende. Du kan også prøve quizzen, og lære at kende forskel på, hvad der er facts, og hvad der er myter om krop og udseende.