Brev
Testikel kræft
Hej, jeg er en dreng på 13 år og er bange for testikel kræft.
Min mor siger man ikke kan få det i den alder men ved ikke helt. Har i lang tid været bange forskelige sydomme. Jeg vil helst ikke til lægen og få undersøgt om jeg har testikel kræft. Min mor vil sikkert også selv se om det måske kunne være der først. Og min far siger sikkert det samme med alderen.
Men min mor sagde jeg skulle komme tilbage og sige det vis det foresat med at høre ondt nogle gange. Jeg bliver bange når det gøre ondt, det gør kun lidt ondt men også i bunden af maven der hvor jeg tror nyren er.
Jeg ville høre om det er normalt at få lidt ondt en gang imellem. Tak på forhånd 😀
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Det lyder ikke særlig rart og jeg forstår godt, at du er bekymret. Selvom det forhåbentlig ikke er noget alvorligt.
Jeg synes dog alligevel, at det er noget, du bør få undersøgt. Så bliver du også fri for at gå og bekymre dig – og spekulere på alle mulige sygdomme.
Du kan også sagtens gå til lægen selv uden at informere dine forældre om det. Lægen skal da først informere dine forældre, hvis du rent faktisk fejler noget. Det er dem, der har forældremyndigheden og derfor er ansvarlige for, at du har det godt.
Derudover kan du til at starte med tale med lægen over telefonen. Det er ikke sikkert, at det er nødvendigt for dig at komme til en konsultation. Men det er noget, som du sammen kan tale med din læge om.
Du kan også tale med sundhedsplejersken på din skole – hvis din skole har en, du kan få fat i. Du kan måske spørge din lærer om, hvornår han eller hun er på skolen.
Nej, jeg tænker ikke, at det er normalt at have ondt i bunden af maven fra tid til anden. Derfor synes jeg, at det er meget vigtigt, at du får talt med en læge eller en anden person. Der kan nemlig være forskellige ting galt. Heldigvis kan  man få hjælp til de ting, når man kommer til lægen.
Det er en dårlig ide at bruge nettet, når man vil opsøge viden om sygdomme og symptomer. Det bliver man bare mere nervøs af. Samtidigt er mange af de oplysninger, der står på nettet, der slet ikke er relevante for dig. Og oplysningerne er måske forældet viden. Der kan også stå direkte forkerte ting på nettet.
Jeg håber derfor, at du finder modet til at få ringet til lægen. Husk lægen har tavshedspligt medmindre, der er noget galt. Men jeg håber, du vil tænke, at dit helbred er vigtigere end noget andet.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen