Brev
sukkersyge
hej BB
jeg har i en del tid tænkt over om jeg har diabetes, fordi at hver evig eneste dag der skal jeg havde noget flydende sukker altså sodavand og sådan noget
det skal være når jeg står op når jeg har fri og lidt efter aftensmad ellers får jeg en meget slem hovedpine hvor jeg er tæt på at kaste op, bliver svimmel og piller/smertestillende virker ikke på det
kan jeg have diabetes?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, du reagerer på, at din krop fortæller dig, at noget er galt.
Din egen læge kan fortælle dig, om du har diabetes eller ej. Jeg foreslår du aftaler med din mor eller din far, at I får en tid til lægen.. Mens I venter på at komme til lægen, kan I tale om, hvordan I kan gøre derhjemme, så din krop får det godt igen.
Det kunne godt lyde som om, din krop får rigeligt sukker og reagerer på dét. Løsningen er ikke at give kroppen mere sukker. Løsningen er at spise nogle ting, som giver kroppen ro så du ikke får de symptomer, som du beskriver. Dine forældre vil nok kunne hjælpe dig med hensyn til at spise de gode ting og spise regelmæssigt. Det kan være rugbrød, grønt og frugt, du spiser i stedet - og drikker vand. Så din krop får sunde og gode ting, og kan holde dig stabil. Dine forældre kan også hjælpe dig, for at du kan få sunde ting og blive en glad pige igen. Men de skal selvfølgelig vide, hvordan du har det for at kunne hjælpe dig. Mon ikke, de vil blive glade for, at du fortæller dem om dine tanker?
De almindelige kostråd siger, at vi skal spise seks gange om dagen: tre hovemåltider (morgen, middag og aften) og to-tre mellemmåltider og så skal vi sørge for, at der ikke går mange timer imellem, vi spiser. Hvor meget vi spiser skal passe med, hvad vi laver, så vi ikke spiser mere, end kroppen har brug for. Alt dét og meget mere kan din egen læge fortælle om. Jeg tænker, at I også kan få gode idéer og inspiration ved at tale med sundhedsplejersken på din skole om dette.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.