Brev
Stress, ærlighed og følelser
Jeg er en pige på 14 år, som er meget pligtopfyldende iht. skole og huslige pligter. Jeg får gode karakterer i alt (-idræt) men jeg kan ikke holde til det mere.
Jeg har været til læge pga. mave og søvnproblemer, og han har så konstateret, at jeg har stress. Mit problem er, at jeg har meget svært ved at udtrykke følelser over for min familie og veninder. Mine forældre har aldrig (selv i de små klasser) hjulpet mig med lektier osv, og nu i 8. Kl vil jeg slet ikke have at de ser dem. Jeg afleverer bare karakterbogen, som er fyldt med 10 og 12 taller.
Jeg tænker meget over hvad andre tænker om mig, og derfor har jeg helt lukket mig ude af musik-snak osv. Jeg bilder dem ind, at jeg aldrig hører musik, og at jeg ikke kan lide det. Sådan har det været siden ca. 4 kl. Men sagen er, at jeg elsker musik, og jeg kan ikke få nok af det, men jeg kan bare ikke være ærlig og sige det.
For min stress har jeg fået nogle piller der fremmer et hormon i hjernen, der gør, at jeg sover bedre. Der er ingen bivirkninger. Men sagen er den, at min far spiser dem, og han siger jeg ikke skal. Men lægen recepterede dem bare til mig, og ikke min far. Jeg er meget følelseskold, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre, både med det og min stress.
Beklager for den lange besked, men har prøvet at korte det ned…
Kh. C
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Tusind tak for dit brev, som bestemt ikke var for langt ;-) Det lyder som om, du presser dig selv meget hårdt og er yderst pligtopfyldende... måske giver du ikke dig selv lov til et pusterum i ny og næ, eller er det mon musikken, der giver dig det?
Jeg er ked af at høre, at du har været så presset, at du har svært ved at sove, og at din læge har sagt, at du har stress... Gad vide, hvad det er for piller, du har fået? I hvert fald tænker jeg, at det er meget uhensigtsmæssigt, at din far tager dem... De er udskrevet på recept, og derfor dine personlige, og de kan måske være direkte farlige for din far at tage. Læger udskriver nogle piller på recept, netop fordi de for nogen kan være farlige at tage, og at de ikke må tages i for store mængder.
Jeg fornemmer på dit brev, at du faktisk allerede ved det, jeg lige har skrevet, men jeg tænker, det er rigtig svært for dig selv at skulle sige til det til din far? Måske du kan komme i tanke om en anden voksen, der vil kunne hjælpe. Du skriver ikke om din mor, men vil hun måske kunne hjælpe dig? Eller måske et andet familiemedlem eller en voksen, du er tryg ved..?
Den samme voksne vil måske også kunne støtte dig og hjælpe dig med at finde en balance i din hverdag, så du ikke kommer til at presse dig selv så hårdt, at du ikke kan sove? Måske du også ville turde fortælle denne voksne om dine følelser og om din glæde ved musik?
Jeg tænker i hvert fald, at det er vigtigt, at du ikke går rundt alene med dine følelser. Måske er det det, der er så hårdt for dig? Måske trænger du til at få luft for de ting, der foregår inde i dig?
Det er selvfølgelig rigtig svært at begynde at åbne op, når du i så lang tid ikke har været vant til det, men måske det kan hjælpe dig at tænke, at du hjælper dig selv, og måske du kan starte i det små og bare fortælle lidt eller eventuelt vise det her brev til den, du gerne vil prøve at tale med?
Måske har du problemer med at finde frem til en voksen? Så er det altid en mulighed at ringe til BørneTelefonen og tale med de voksne rådgivere her... Måske du kan øve dig på dem, og måske de kan hjælpe dig med at finde frem til en, du kan tale med?
Jeg håber, du finder frem til en, der kan hjælpe dig.
Med venlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.