Brev
Skal min mor dø.. :(
Hej børnebrevkassen..
jeg har det rigtigt dårligt og har bare lyst til at dø :(,
Min mor er stoppet med at tage det medicin hun skal fordi hun har 3 sygdomme som hun bliver nød til at tage medicin for ellers får hun det dårligt og får ondt i hovedet og har kvalme og kan falde om hun er stoppet pga det er dyrt! og hun har lige været til lægen idag og at fungerede ikke som det skulle hendes hjerte slår langsommere end det burde og jeg spurgte hende om hun ville dø af det.. og hun svarede ”det ved jeg ikke” jeg prøvede at være stærk og lade være med at græde ville ikke have hende til at se hvor ondt det gør ved mig.. og men min mor var ude og går tur med min hund og imens græd jeg virkelig meget imens jeg hørte sørvelige sange,
min mor og jeg skændes tit og når jeg er blevet rigtig sur har jeg sagt jeg bare ønsker hun er død! men jeg mener det jo ikke.. jeg lover jeg ALDRIG siger det til hende igen, min mor er min bedste ven..
jeg har ikke lyst til at gå i skole fordi jeg er bange for hun falder om og få hjertestop, hvis jeg skulle være helt ærlig tror jeg at jeg ville begå selvmord hvis hun dør :(, hun er også begyndt at være lidt voldsom efter hun er stoppet med at tage sin medicin fx har hun slået mig i hovedet men ikke så hårdt..
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre hvis hun dør så jeg fortabt jeg ved ikke hvad jeg skal stille op jeg er enebarn og har kun min mor har aldrig set min far.. 🙁 Hjælp vil i ikke nok.. 🙁
Hilsen S
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om dit forhold til din mor og hendes sygdom.
Der er ingen tvivl om, at du står i en rigtig svært situation, som uden tvivl gør dig rigtig bange og utryg. Det er virkelig flot, at du beder om hjælp ved at skrive et brev til os. Jeg håber meget, at mit svar kan hjælpe dig lidt videre…
Når jeg læser dit brev tænker jeg, at du er kommet til at stå i en voksen situation, hvor du føler du skal tage ansvar for din mor og hendes liv, selvom det i virkeligheden burde være omvendt. Jeg kan læse på dit brev, at du elsker din mor rigtig højt, og du vil hende det bedste.
Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du får noget hjælp til dig selv, og samtidig er det vigtigt, at din mor får noget hjælp til sig selv, så I igen kan have det rart sammen…
Jeg tænker, at første skridt for dig er at få snakket med en voksen, som du har tillid til… Det kunne være din klasselærer eller måske din moster…? Du kan fortælle lidt om, hvordan du har det, og hvor bekymret du er for din mor… Faktisk ligesom du har skrevet til os… Måske kan du i virkeligheden bare vise dem brevet til os…
Den voksne, du har tillid til, skal være din støtte… Jeg tænker, du har brug for en god voksen, som kan hjælpe dig med at kontakte sundhedsplejersken på skolen eller måske skolepsykologen. Du kan også ringe til din kommune og fortælle, hvordan I har det hjemme hos dig, for så har de pligt til at sørge for, at du får hjælp. Der er folk ansat i kommunen med særligt fokus på at hjælpe børn og unge, der har det svært - og jeg tænker i høj grad, at du er berettiget til at få hjælp, ud fra det du fortæller her i brevet!
Nogle børn og unge synes, det er lidt forvirrende at skulle ringe til kommunen, så derfor har vi her i Børns Vilkår nogle bisiddere ansat, der er gode til at hjælpe børn og unge, når de skal kontakte kommunen. En bisidder kan hjælpe dig med at ringe eller skrive til kommunen, og bisidderen kan også sørge for, at der bliver lyttet til det, du fortæller - og at dine rettigheder bliver overholdt. Prøv at læse lidt om det her - og så kan du tænke over, om det var noget, du tror, du ville have lyst til at prøve.
Nogle gange er det rart at starte med at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver, som er vant til at snakke med børn og unge om svære ting. Det kan være rart at fortælle om det til en voksen, man ikke kender, når man skal "øve sig" i at få det sagt. Det er gratis at ringe - og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
På BørneTelefonen sidder der rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Sygdom i familien
Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.
Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?
Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?
Hør andre børns Historier
På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.
Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.