Brev
Kraft
Hej børnetelefonen.
Min mormor har kraft. Hun har fåwt kemo behandling men vi hved føst mere, her den: 20 i 6.
Men er stadig pisse ked af det pga jeg føler at jeg ikke hved en skid.
Har selv nogle problemer i skolen, som der nok også er derfor jeg bliver så ked af det/frustreret.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Jeg kan godt forstå at du er rigtig ked af, at din mormor har fået kræft. Det er ikke rart når nogen man holder meget af bliver syge. Det er godt du har skrevet til Børnebrevkassen. Jeg vil meget gerne prøve at hjælpe dig.
Det er rigtig sødt af dig, at du bekymrer dig så meget for din mormor. Hun er heldig, at have sådan et sødt barnebarn som dig. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at vide mere om, hvad der sker lige nu.
Kræft er en rigtig dum sygdom. Næsten alle i Danmark kender en som har, eller har haft kræft. Derfor er det en sygdom som mange kender til. Det er også en sygdom, som lægerne på sygehusene er rigtig gode til at behandle. De har behandlinger og medicin, som kan hjælpe dem som får sygdommen. Heldigvis bliver rigtig mange raske igen og nogen lever rigtig længe, selvom de har sygdommen.
Når nogen man holder meget af bliver syg, så er det helt forståeligt, at man bliver ked af det. Det betyder bare, at man bekymrer sig for dem man elsker. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt dine forældre, at du er ked af det og har brug for, at forstå det hele bedre? Jeg tænker nemlig, at det kunne være rigtig godt for dig, at fortælle det. De vil nok blive glade for, at kunne hjælpe dig, hvis du fortalte det til dem.
Du kan måske sige det når i sidder og spiser aftensmad. Det kan også være, at du kan trække din mor eller far til side, og sige der er noget som gør dig ked af det. Du kan så forklare dem, at det bekymrer dig, at din mormor er syg. Du kan også sige, at du gerne vil forstå lidt mere om hvad der skal ske. Måske du kan vise dine forældre det brev du har skrevet til brevkassen, og mit svar til dig. Så er det måske lidt lettere at få det sagt.
Når man snakker om det der gør ondt, så bliver det tit lidt lettere, at gå rundt med følelserne. Det kan endda være, at dine forældre, vil hjælpe dig med, at snakke med din mormor om det. Så kan du fortælle din mormor, at du bekymrer dig for hende. Dine forældre og din mormor, kan måske give dig mere foreståelse for, hvad der sker med din mormor lige nu.
Du skriver også, at du har problemer i skolen lige nu. Det lyder ikke rart. Måske du også kan fortælle det til dine forældre, så de kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Det er nemlig vigtigt, at være glad i skolen, da man bruger rigtig mange timer der hver dag. Det er også i skolen man lærer ting og får venner. Men når man har problemer, kan det være svært. Dine forældre kan måske hjælpe dig med, at snakke med en sød lærer, om de problemer du har, så i sammen kan få dem løst.
Jeg håber rigtig meget, at du vil tage en snak med dine forældre, så du ikke skal gå og være ked af det alene. Det er rigtig flot du har skrevet, og prøver at løse problemerne. Jeg tror på, at du kan få det sagt højt. Og jeg ønsker din mormor rigtig god bedring.
Du er altid velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en voksne, at tale med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen