Brev
PTSD måske?
Hej er en dreng på 16 år,
jeg undre mig over om jeg måske ku have en form for PTSD? Har taget en test med 22 spørgsmål om symptomer man ku have, fik 12 ud af 22 symptomer på PTSD, fx jeg er altid forberedt på om der skulle ske noget dårligt eller om jeg vil blive angrebet jeg tænker for det meste hele tiden på det.
Har oplevet nogen ting i mit liv, som har været dumt dårligt og fortrudt, men ikke så slemt alligevel. Måske kan i hjælpe mig lidt.
Men vil virkelig gerne vide om det ku være noget, jeg gider ik gå til lægen eller snakke med nogen om det fordi sådan er jeg ik. Er en person som vil håndtere og klare tingene selv, men skriver herind fordi jeg er nysggerie og ik gider irl. Forstår i. Men det er noget rod, føler mig sku ogs helt syg i hovedet for at være ærgelig jeg frygter intet.
Men har dog stadig empati, altså kan medføle i andre folk og sådan.
Har måske blandet tingene sammen, men af de ting jeg har fortalt jer ku i måske vide noget om det eller hjælpe mig ud sf de tanker måske?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Jeg synes det er godt du har handlet på, at du ikke har det så godt og har taget en test. Du tager dig selv alvorligt. Det synes jeg er super godt.
Det er desværre ikke muligt for mig at vurdere om det er PTSD. Der skal professionelle fagfolk til for at sikre, at det bliver vurderet grundigt, så man også får den rette hjælp. Derfor kan test på nettet heller ikke klart fortælle eller stille en diagnose om de ting, vi kan gå med for os selv. For at være helt sikker på om det er PTSD, er det bedste at tale med en læge som du er inde på. Jeg forstår godt det ikke er nemt. Måske kan du skrive til lægen på webmail eller ringe (ved godt, at du ikke vil tale med nogen irl....). En læge ved meget om det og vil kunne hjælpe dig. Tænk over om det kunne være en mulighed for dig - alligevel. Tænk over hvad det bedste ville være der skete, hvis du valgte at tale med en læge.
En anden idé kunne være at du taler med engod voksen eller en god ven, om de tanker du går med. Det kan tit føles rart at tale med et andet menneske, når man ikke har det så godt. Hvis du ikke helt ved hvordan du skal få det sagt, kan du starte ligesom du gør her i dit brev. Sig at du har taget en PTSD test og du nu frygter du har det.
Du kan også kontakte Psykiatrifonden, hvis du har brug for lige at vende det med en anden voksen rådgiver? Du kan læse mere her http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx  De har også skrevet om PTSD på deres hjemmesiden, og de ting man selv kan gøre for at hjælpe sig selv - læse mere om det mentale motionscenter her: http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp/taenk-dig-staerk.aspx
Hos os er du også velkommen på 116111 BørneTelefonen
Kærlig hilsen
BørneTelefonen