Brev
Psykopati?
Hej, jeg er en dreng på alleren 15, snart 16, og jeg har længe haft tanker om at jeg er en psykopat.
Jeg har ofte vis en mindre mængde af empati til mennesker omkring mig. Vis de fortæller om noget trist der er sket, står jeg bare og kigger, i stedet for at prøve at opmudre dem. Jeg har det med at kalde folk navne eller grimme ting, uden at tænke over det.
Men værst af alt, har jeg flere gange tænkt på idéen om at slå nogen ned eller ihjel. Jeg har ikke gjort nogle af de to, men jeg har leget en del med idéerne og spekuleret en del.
Har jeg brug for hjælp eller terapi? Hvad kan JEG gøre?
Mvh. Anonym
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige
Dit initiativ til at skrive til brevkassen siger meget om dig.
Du virker nemlig ikke indstillet på at ‘lade stå til’ . Du virker heller ikke ligeglad med dig selv, og hvordan du føler for andre mennesker.
Det er så tydeligt, at du undres over de voldelige tanker, der ind imellem rammer dig.
Alene dét, fortæller mig, at du er et registrerende og opmærksomt menneske – der ikke tænker afstumpet.
De allerfleste mennesker kender til at have voldelige tanker på de mærkeligste tidpunkter og i de mærkeligste sammenhænge. Alle slags tanker og følelser er almindelige og helt uskadelige -når bare man ikke handler på dem.
Jeg tror, at det ville være rart for dig at tale med nogen om din bekymring for at være ‘psykopat’. På den måde kan du blive mere afslappet og dine bekymringer for at være ‘psykopat’ blive mindre.
Hvad vil det overhovedet sige at være ‘psykopat’? Jeg ved, at lægerne ikke længere bruger ordet ‘psykopat’; ordet er blevet gammeldags i lægeverden. Nu ser man langt mere nuanceret på mennesker, der før blev udpeget som ‘psykopater’.
Du kan tage en tur forbi din læge. Din læge kan måske forklare dig lidt om emnet og hjernens udvikling (der har betydning for hvordan vi tænker og føler).
Din læge har derudover mulighed for at hjælpe dig videre til en psykolog, hvis du skulle have mod på et par samtaler om emnet.
Hvis du fortæller, at du har behov for, at samtalen med lægen er fortrolig, så har lægen mulighed for ikke at fortælle dine forældre om samtalen. Du finder nummeret til din læge på dit gule sygesikringskort.
Hvis du ikke kan overskue at tale med din læge, kan du prøve at kontakte Psykiatrifonden Rådgiverne her kan du tale med anonymt.
Du kan også bruge en rådgivning som Headspace Her sidder også gode rådgivere, som du kan tale anonymt med. De er vant til at tale med unge, der har brug for nogle at vende deres tanker med. Rådgiverne kan have andre råd og ideer, som du måske kan bruge.
Til sidst er det vigtigt for mig at sige, at din bekymring for at være psykopat ikke er ualmindelig. Andre unge end dig har samme bekymring. Jeg ved, at nogle har følt sig hjulpet af at være åben omkring deres bekymring. Præcis som du har været åben ved at skrive herind. Jeg håber derfor, at du føler dig hjulpet af dette svar og vil tage fat i flere personer, du kan tale med.
Kærlig hilsen BørneTelefonen