Far er paranoid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år                                                                                                                                                                                                           27.4.20

Det er meget forskelligt, hvordan vi mennesker reagerer på myndighedernes retningslinjer. Nogle er meget strikse, mens andre er mere stille og rolige. Og begge parter kan sagtens gøre tingene rigtigt. Bare på hver deres måde.

Man kan meget let komme til at træde ved siden af, hvis man støder ind i nogen, der er meget strikse. De er nemlig ikke blege for at sætte én på plads, så de får det til at se ud som om, at man er ligeglad og ikke tager hensyn.
Sådan noget er rigtig ubehageligt, når man selv ved, at man gør sig rigtig megen umage for at gøre det så godt, man kan – både af hensyn til én selv og til omgivelserne.

Det kan føles meget uretfærdigt og næsten som et overgreb, når andre tvinger én til at gøre mere og samtidig skælder én ud for noget, andre gør.

Jeg tror helt klart, at din far er rigtig bange for at blive smittet, og for de konsekvenser det kan medføre.
Når man bliver bange, så bliver man nogle gange meget opmærksom på de ting, man synes, at andre gør forkert eller bare ikke gør godt nok.

Man bliver så opmærksom på at beskytte sig selv, at man kan blive helt stresset af det. Og når man er stresset, har man en tendens til at reagere lidt for voldsomt uden at være klar over det.

Jeg tror, at det er dét, din far udsætter dig for.
Jeg tror ikke, at han opdager, hvordan det påvirker dig. Det er fordi, at hans egen frygt fylder det hele.

Det er sandsynligt, at han ikke vil kunne se, at han måske griber situationen an på en lidt for aggressiv måde, hvis du siger det til ham – fordi han nok er 100% overbevist om, at han har ret. Derfor kan det ikke betale sig at gå i diskussion med ham om det, tænker jeg.

Men jeg synes godt, at du kan sige til ham, at du ikke vil tage stilling til, hvad din mors mand gør eller ikke gør.
Det er ikke noget, din far skal “skælde” dig ud for.
Du kan jo ikke gøre for det. Din far kan selv tage en snak med ham, hvis han finder det nødvendigt.

Når du er hos din far, er du nok nødt til bare at acceptere omfanget af afspritning og håndvaskeri, selvom du føler, at det er for meget.
Hvis det er en regel hos ham, så må du gøre dét, han beder dig om. Så slipper du også for ufred.

Tror du ikke, at han bliver mere rolig, hvis han kan se, at du gør der umage med at følge hans regler, hvad det her angår?

Hvis man som din far er i risikogruppen, så er man reelt bange, og der tror jeg, at vi andre bare skal respektere og tage hensyn så godt, vi overhovedet kan. Også selvom at vi tænker, at de godt kunne tage det lidt mere roligt.

Frygt og bekymringer kan være en umulig ting at diskutere med folk, der har disse følelser. De er fyldt op af dem, så der ikke er plads til så meget meget andet. Og det kan være meget svært at sætte sig ind i de følelser, når man ikke selv har dem.
Frygten eller måden at takle frygten på går forhåbentlig over igen, men indtil da må du prøve at samarbejde, selvom du føler, der er for meget. Det vil være den nemmeste måde at holde ud at være i det. Forstår du?

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.