psykisk syg far

hej jeg er en pige på 11 år.
da jeg var lille var jeg meget tæt med min far og jeg kan huske at han fulgte mig i børnehave.
han ringede så dag til min mor og sagde at han havde snakket med lægen og lægen fortalte ham at han havde nogle depressioner.
min mor fortalte mig at det så. det kom ikke som en overraskelse fordi da jeg var hjemme hos ham kunne jeg nogle gange mærke det på ham eller se det. (det skal lige siges at mine forældre er skilt)
der gik nogle par måneder hvor jeg ikke havde kontakt. min mor havde heller ikke nogle kontakt.
min mor fik så et brev for kommunen om at min far savnede mig. hun skulle så til et møde. de talte om hvordan min mor troede at jeg havde det. der gik nogle par måneder og han skrevet til en eller to gange på over et år.
nogle gange tænker jeg over om mit gode forhold med min far nogensinde kommer tilbage. er tit ked af det og savner ham.

hilsen en pige på 11 år der er ked af det

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Jeg kan godt forstå, at du savner din far. Det må ikke være nemt for dig.

Har du mon talt med din mor om, hvad du går og tænker og føler? Det synes jeg, at du skal gøre.

Du kunne måske også skrive et brev til din far og fortælle ham, at du savner ham?

Du kunne fortælle ham om de gode minder, du har med ham, og du kunne fortælle ham, at du godt kunne tænke dig, at I kom tæt på hinanden igen.

Jeg tror, at det vil betyde meget for din far at få at vide, at du savner ham. Især fordi det lyder som om, at han også savner dig.

Nu ved jeg ikke, hvordan han har det nu; altså om han er i stand til at tage sig godt af dig.Men I kunne måske starte med at ses en eftermiddag, hvor I laver noget hyggeligt sammen. Det kunne du prøve at tale med din mor om.

Fortæl hende, at du savner din far, og at du har brug for at se ham.

Nogle gange kan voksne mennesker godt have en forestilling om, at det er bedst, at deres børn ikke rodes ind i voksenting.
Det kan de godt have ret i. Men nogle gange er det altså rigtig vigtigt, at de er åbne og ærlige.

Hvis ens forældre er gode til at fortælle om, hvad der sker, så kan det være nemmere at forstå, hvorfor tingene er, som de er.
Og det kan også gøre det nemmere at få talt om, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der ikke kan lade sig gøre.

Hvis du synes, det er svært at få talt om det med din mor, så kan du måske vise hende vores breve, så hun ved, hvad du går og tænker over.

Du kan tale med din klasselærer eller en anden voksen på skolen eller i klubben. Så kan de hjælpe dig med at få talt med din mor.
Det kan også være én i familien.

I hvert fald er det vigtigt, at du får talt med nogen om det, så du ikke skal gå rundt og være ked af det helt alene.

Du er også velkommen til at ringe eller smse med BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.