Brev
Min kæreste har orm
Hej børnetelefon
Jeg har en dejlig kæreste, men hun fandt ud af for nogle dage siden, at hun har fået børneorm.
Sker der noget, hvis man har sex? Og hvordan og hvor meget kan det smitte?
Håber i kan svare på mit spørgsmål..
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp. Du skriver, at din kæreste har fået konstateret børneorm, og at du nu er bekymret for evt. smitte ved diverse former for seksuel kontakt.
Børneorm er en lidelse, som mange mennesker oplever og som går over igen ved behandling. Det skyldes infektion med en bestemt orm.
Man smittes via munden med æg fra hunormen, der kan befinde sig på hænder, sengetøj, håndklæder og andet i nære omgivelser fra de inficerede.
Æggene kan overleve i flere dage udenfor kroppen – derfor er behandling af tilstanden også ret omstændig. Man skal have et ormemiddel, der skal følges op af grundig rengøring og vask af tøj, sengetøj osv. – og det skal gentages flere gange før, at man er sikker på, at man er kureret.
Ormene befinder sig typisk i tyktarmen hos den inficerede i løbet af dagen. Om natten kravler hunormene ud og lægger sine æg omkring endetarmsåbningen og det er herfra, at overføring til andre ting og mennesker kan ske.
Det er en relativt smitsom lidelse, så ofte vil hele familier være ramt på en gang – og man vil altid behandle hele familier samlet af samme årsag.
Som kæreste ville jeg nok også anbefale, at du overvejer at snakke med din læge om relevansen af, at du også bliver behandlet – for der vil være en risiko for, at du også er blevet smittet.
Der kan gå op til 3-4 uger fra man smittes, til man oplever de klassiske symptomer som intens kløe især om aftenen og natten – en kløe, der netop er en reaktion på de æg, der klækkes af hunormene.
Hvis I nu kom i behandling sammen, så burde I ikke behøve at bekymre jer om sex eller anden seksuel kontakt hvorimod, at hvis det kun er din kæreste der bliver behandlet, så vil du være i risiko for smitte indtil behandlingen er gennemført.
Så jeg vil klart anbefale dig at tage en snak med din læge, så du evt. kan blive behandlet sammen med hende – og så I kan fortsætte jeres forhold inklusiv seksuel kontakt uden problemer.
Jeg har nu givet dig mine tanker om din situation. Jeg håber, at du kan bruge dem til noget. Hvis du har flere spørgsmål eller har brug for flere råd, så er du altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsener
BørneTelefonen