Brev
Min Demens og deprission
Hej BørneTelefonen
Okay det er bare fordi jeg har en meget dårlig hukommelse Og jeg kan næsten ikke koncentrere mig i skolen Og det skal lige siges jeg Var alene i hele min barndom Undtagen der hvor jeg gik på En Special skole “ men alle andre gider ikke snakke med mig”
Pga jeg forstår ikke noget jeg prøver At lade som om jeg ikke har demens Og ingen Forstår det helt rigtigt mine forældre ved det ikke, Og jeg har også deprission jeg græder hverdag Det er bare nogen gange træls at have en skjult sygdom
Og jeg har det bare ikke så godt længere fordi folk lader som om jeg ikke er der og jeg får nogen gange ikke lyst Til noget):
JEG FANDT SELV UD AF JEG HAVDE DEMENS OG DET ER JEG MEGET SIKKER PÅ FORDI JEG GLEMMER NÆSTEN ALT og jeg kan ikke HUSKE TINGENE OSV KUN de ting jeg tænker mest på er også blevet mobbet men de vidste bare ikke jeg har Demens og deprission ):
Og har også socicAL Angst
Og er også begyndt at få ondt i hoevdet men ved ikke hvorfor
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 12 årig pige
Jeg kan godt forstå, at du ikke har det så godt.
Det at andre lader som om, man ikke eksistere, er noget af det værste som findes.
Om du har demens, depression eller social angst er noget som kun din læge eller en psykolog kan fortælle dig. Så du skal snakke med lægen om det.
Men der kan være rigtig mange grunde til, at være ked af det og til ikke at kunne huske.
Det er faktisk meget almindeligt, at man begynder at glemme ting, når man har det dårligt.
Hvis man skal bruge sin energi på, at holde dagen ud – så er der ikke plads til andet, og derfor glemmer man helt almindelige ting.
Lige som man kan begynde at lukke sig inde i sig selv, hvis man er udsat for drillerier.
Det lyder som om du har brug for nogle trygge voksne omkring dig, som kan hjælpe dig og støtte dig – så du kan få det bedre.
Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre om det. Du kan måske vise dem dit brev til mig, og mit svar til dig.
Hvis du ikke rigtig føler, at du kan tale med dine forældre, kan det være en eller flere andre voksne. Måske en skolelærer, en moster, en venindes mor eller en nabo.
Det er alt for meget at stå alene med, og du skal have omsorg og støtte til, at klare dig igennem.
Du kan også ringe ind til Børnetelefonen på 116 111, så kan vi hjælpe dig med at finde frem til, hvem du kan tale med og hvad du kan gøre for, at få det bedre.
Jeg håber, du finder en eller flere trygge voksne som du kan tale med.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen