Brev
Migræne
Hej.
Jeg er en pige på 14 år
jeg har haft konstateret migræne i et halvt år snart. Det er begyndt at ske meget oftere. jeg har haft det tre gange den her måned.
Det gør selvfølgelig ondt og er ubærligt men jeg er begyndt at være bange for at det skal ske. Jeg er begyndt at gå væk fra folk hver gang min hånd så meget som prikker en lille smule eller hvis bare mine øjne er trætte jeg er så bange.
Jeg tror måske grunden til at det sker så meget for tiden er fordi at jeg hidser mig selv op over det, og hvis jeg så for et… hvad kalder vi det anfald? Så det som om folk ikke tror på mig. De tænker bare at det er hovedpine hvilket går mig meget på da jeg er en af de få der nærmest ikke kan mærke hovedpinen… eller halvdelen af min krop, og selv hvis jeg prøver kan jeg ikke forklare det da jeg for talebesvær.
Jeg går rundt med en konstant følelse af at være ked af det bange og alene //:
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14 år.
Migræne er mega øv! Det er det blandt andet fordi, at det kan komme fra detmed kort varsel. Det er samtidig rigtig svært at forklare andre, hvordan man har det. Og hvis de ikke ved, hvordan migræne føles, så kan det være rigtig svært at forstå, at man kan blive så skidt af hovedpine. Måske kan du bruge nogle billeder på, hvordan det føles, når migrænen er der. Nogen vil sige, at det føles som at hovedet er ved eksplodere, at man har lyst til at tage hovedet af sig selv for at stoppe smerten, at man ikke kan holde til at høre eller se på andre fordi, det er så urimeligt smertefuldt.
Måske du har ret i, at du kan komme til at fremprovokere migrænen pga. frygten for at få det. Hvis du på nogen måde kan, så ville det nok være en god idé, hvis du forsøger at bevare roen, når du mærker prikken eller lignende. Det kan du gøre på flere forskellige måder. Du kan prøve at fokusere udelukkende på din vejrtrækning. F.eks. tæl hver vejrtrækning du tager og gerne nogle rolige lange dybe vejrtrækninger helt ned i maven. Du kan også fokusere på dét, du er i gang med og dermed forsøge at lukke tanken om migræne anfald ude. Det kan måske også være en god idé at lave et skift i det du gang i, når du mærker en prikken. Det kan du f.eks. gøre ved at gå lidt væk fra det, du er i gang med. Det kan måske bare være et par minutter. Se om du kan finde den måde, der virker bedst for dig til at få migræne tanken ud af hovedet.
Når alt det så er sagt, så er der desværre ikke så meget at gøre, hvis anfaldet kommer. Så bliver man for det meste nødt til at gå syg hjem. Det kan måske være en god ide at snakke med dine nærmeste omkring det. Forklar dem, at du lider af migræne og lige nu aner du ikke, hvornår du bliver ramt af det. Du kan prøve at forklare dem, hvordan du har det, når du får et migræne anfald. Hvis du gør dine omgivelser opmærksom på, at det er en del af dig lige for tiden, så kan det være, at der vil være mere forståelse for det. Dine venner vil også opleve, at det jo ikke er hver gang I er sammen, at du får migræne. Når der er gået lidt tid, så vil de sikkert ikke tænke over, at du sommetider kan få et migræne anfald. Og med tiden vil du helt sikkert også selv tænke mindre og mindre over det.
En ting der er positivt det er, at der er mange, der vokser fra migræne, når man har fået det som ung/barn. Det vil sige, at der er en chance for, at når du bliver ældre, så vil migræne anfaldene blive færre og færre. Man kan håbe, at du er en af dem, som vokser fra det.
Jeg synes, at du skal prøve at skrive ned hver gang du får et anfald. Hvad har du lavet, hvordan har du sovet, hvad har du spist og drukket, har du menstruation osv. Det er ikke sikkert, der er et mønster i det, men det kunne måske være et forsøg værd. Hvis du skal til lægen en anden gang med det, så kan du også fortælle lægen mere præcist om anfaldene. Det kan altså være en god ide at skrive ned, hvordan anfaldene følelse og hvordan du har haft det op til.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.