Brev
Jeg tror jeg er skizofren.
Hej.
jeg er en 16 årig dreng.
jeg har de seneste par måneder gået og tænkt på om jeg har skizofreni eller om jeg bare har en form for angst, eller om det bare er noget helt tredje
jeg cykler hver dag i skole om morgenen ligesom mange andre, men jeg har hele tiden denne fornemmelse af at jeg bliver forfulgt, og overvåget. jeg føler at der hele tiden er en mellem træerne, eller en som gemmer sig og holder øje med mig, og vil mig ondt.
om aftenen hører jeg også 2-3 stemmer. De snakker om dårlige ting, og fortæller mig alt hvad jeg har gjort forkert hele dagen. (hvilket typisk er næsten alt.)
jeg kan også nogle gange høre stemmerne, imens jeg er sammen med mine venner, og i undervisningen. det går ud over mit privat -og skoleliv, og jeg har overvejet at gå til psykolog med det. men jeg er i tvivl om hvad der vil ske efter.
Så mit endelige spørgsmål er:
Kan du/i fortælle om det er tegn på tidlig skizofreni, eller skal jeg gå til psykolog for at få det undersøgt ordenligt?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng,
Hvor er det godt, at du er så opmærksom på hvordan du har det. Det må ikke være rart at opleve de ting du gør i øjeblikket, og jeg kan godt forstå, at du synes det påvirker din hverdag.
Det stemmerne fortæller dig, tænker jeg, kan gøre dig ked af det og frustreret. Det lyder som om de stemmer kun fokuserer på det negative og de hjælper dig altså ikke til at få det godt – tværtimod. De er der mest om aftenen, men nogle gange også når du er i skole. Mon de i skolen distraherer dig så du har svært ved at koncentrere dig eller får dig i dårligt humør? Lige meget om det er skizofreni eller ej, synes jeg det er noget du skal have hjælp til, så stemmerne ikke får lov til at fylde og du kan få det bedre.
Du har ret i at skizofreni kan indebære, at man hører stemmer samt har tanker om at blive forfulgt eller overvåget. Det er dog kun en psykiater, der kan stille diagnosen. En psykiater er en læge med speciale i psykiske sygdomme såsom angst, depression, skizofreni og andet. En psykiater er lige som en psykolog god til at snakke med en om følelser. Du kan komme til at snakke med en psykiater ved at få en tid hos din egen læge, som så kan henvise dig til en psykiater. Du kan også henvende dig på en psykiatrisk akut modtagelse tæt på hvor du bor. Fordi du er under 18 år vil både din egen læge og psykiateren tage kontakt til dine forældre og informere dem om din situation. Det er derfor måske rarest for dig at fortælle dine forældre om hvordan du går og har det, inden du tager kontakt til en læge. Hvis du synes det er svært at finde ud af, hvordan du skal få det sagt til dine forældre, kan du evt. vise det brev du skrev herind og mit svar. Hvad tænker du om det?
Måske du tænker du over, hvad der vil ske efter du har snakket med en psykiater? Det jeg tror der vil ske er, til at begynde med, at han/hun vil snakke med dig om, hvordan du har det og vil måske gennemgå nogle spørgeskemaer der omhandler skizofreni, angst eller andet med dig. Derefter vil han/hun finde ud af hvordan du bedst bliver hjulpet, så du kan slippe af med eller lære at håndtere stemmerne og de ubehagelige tanker du har om at blive forfulgt/overvåget.
Jeg håber, du fik svar på det du håbede på og vil snakke med dine forældre og din læge om hvordan du har det, så du kan få det bedre.
På www.tabu.dk kan du læse mere om det at være ung og bekymret for tanker, stemmer og hvad der kan være hjælpsomt. Hvis du har mod på at snakke med nogen om det, vil www.headspace.dk måske være en rådgivning, hvor du også kan komme ind og snakke med en rådgiver, hvis du har lyst til det
Du er også altid mere end velkommen til at kontakte os igen. Jeg ønsker dig alt godt med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen