Brev
hemorider?
Hej bb
Jeg er en pige på 14 år, og jeg er bange for at jeg har hemorider..
Det bløder en smule når jeg har lavet nr. 2.. Det klør virkelig meget i anus… Og der er ømt, og det føles som en “bums” lige ved anus som gør ondt…
jeg er vildt bange for at jeg har hemorider, og er bange for at skal opereres og alt muligt.. eller at det måske er endu værre.. en slemmere sygdom..
spørgsmålet er om jeg har hemorider? hvordan det bliver behandlet? Eller om det er noget helt andet?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige,
Æv, det lyder ikke særligt rart. Du skal selvfølgelig ikke gå rundt og have ondt, så det er godt, at du skriver ind.
Ud fra det som du beskriver, så kunne det godt lyde som om, at du har en enten en rift i endetarmsåbningen eller måske en hæmoride. Begge dele kan føre til blod ved afføring og kløe. Uanset om det er en rift eller en hæmoride, så vil jeg helt klart anbefale, at du snakker med dine forældre og kontakter din læge, så du kan blive tjekket.
Ingen af delene behøver at være farlige.
En læge vil altid gøre deres bedste for, at det ikke er ubehageligt at blive undersøgt. Og det kan være, at du bare behøver at smøre lidt salve på i en periode. Det kan jeg ikke helt sige. Men jeg tror det kan være godt, hvis dine forældre hjælper med at fortælle lægen, at du er lidt nervøs og bekymret.
Jeg kan godt forstå, hvis det måske kan virke lidt pinligt at snakke med andre om det, men både rifter i endtarmen og hæmorider er helt naturlige. Det betyder også, at din læge vil have prøvet at behandle det mange gange før.
Jeg håber, at mit svar hjalp. Ellers er du velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen