Brev
Forældrer problemer og andrer
Hej,
Jeg er en dreng på 15 år. ,Jeg gik til restaurant med mine forældrer fordi det var en speciel dag,jeg kom til at spise alt for hurtig og fik et pomfrit i mit hals og den skade mit hals og spiserøret,så efter prøvede jeg at får den ud,
det kunne jeg ikke,jeg fik sure opstød,mavebrand, vejrettrækning problemer,efter når vi skulle hjem,jeg hsr fortalt til min mor og hun troede ikke på mig
Efter nogen par dage skulle jeg.til hals læge, hun skulle kigge på min hals, hun har sert min hals og hun gav til mig på recept medicinen som hedder Omeprazol, jeg tog omeprazole som hun sagde for 2 uge, den hjulpet, men når jeg har spist brødt,gør den ondt og den kom tilbage,så efter jeg blevet bare ved ked at har vejrettrækning og det her problemer for langt tid,så jeg blev nødt til at sige det til min mor,
jeg har også lavet min egne research og jeg fandt ud af at jeg har GØRD,Gastroøesophageal refluks sygdom,fordi jeg havde symptomer.som passede til sygdom og det var det,og medicinen virkede for det,og kontrollede.min symptomer,så efter gik jeg med hende til læg,
så lægen transfered os til et hospital, den eneste ting hun sagde. til mig at gør er det er at skift min livsstil, og ikke noget mere, og fordi jeg havde kvalme, og jeg vidste ikke hvorfor, sagde hun at jeg skal tager en bakterier test fra min egen læge jeg prøvede det, men jeg kunne ikke så meget,fordi det var hellere ikke nogen som støtter på mig eller troede på mig at jeg har en sygdom,
i april,vi gik igen,men vi gik direkte til akut, de tjekkede mit vejtrækning,men den var normalt,så blevet jeg lagt på Pantoprazole for et måned,jeg tog den for et måned,den hjulpet lidt men i det her måned maden også blev ved at går i den forkerte vej,i mit lunge i sted for spiserøret,den gik af sig selv og jeg får vejrtrækning problemer også fra det,
så tog jeg det her medicin,så blevet min familie sur fordi jeg tager alt for meget medicin og jeg ved ikke hvad mere,Selvom jeg havde ikke taget meget,så blev de sur på mig for mange dage,og det giver engang mening,fordi jeg har en sygdom og jeg skal helbrede mig selv og hørte efter lægen,så p.g.a af mit forældrer efter 20 dage og jeg forbudt at tage medicinen for 30,
jeg stoppede,det var ret irriterende,
Efter gik vi igen til læg og jeg tog en bakterier test,jeg testede for H.pylori og jeg havde det,det var i juni eller maj,efter blevet jeg sat på nogen antibiotiker,tog jeg dem,de hjulpede og jeg haavde ikke mere kvalme,efter det,
så gik jeg igen med min mor efter 1 måned,og jeg sagde om mit sygdom til læge,så var hun rigtigt skide uhøflig mod mig og siger bare at jeg skal tager en blød test og bakterier test igen,så ja,jeg hørte efter,vi fik ny tider,så kom den dag hvor jeg skulle tager en blød test,vi skulle til lægen,
så talt min mor om hvorfor laver jeg op på noget at jeg har en sygdom og at jeg har det dårlig,og hun spurgte mig hvis jeg vil være i hospital i hele livet, og hun sagde rigtigt dårlig tinge til mig, og hun sagde det er den sidste gang hun kommer med mig til lægen,det var den her måned,
Så jeg blevet ked af det,jeg græd og aflyst til, og nu jeg har ikke nogen at går til lægen med og jeg er stadig sur fordi min hele familie er lige glad, og jeg har ikke nogen til at går til lægen med og jeg har stadig gørd og vejtrækning problemer,som affektede mit liv rigtigt meget,
min familie har været lige glad siden marts,og aldrig troede på mig,og jeg følt, at jeg skulle begå selvmord,i april,og i marts jeg græd rigtigg meget om nat fordi mit liv gik så dårlig og jeg kunne ikke liv på sådan et måde mere,og jeg gik over det nu, og nu jeg leder efter hvordan jeg kan stop at spise syrer mad og for de bedre men det er meget svært, fordi hvis jeg spiser ikke mad med syrer er jeg ikke mette af maden,så er jeg bare stadig sulten,og det er svært også fordi allesammen fra familien laver kun syrer mad,som fx, tomato pasta og alt mulig,
Men ja,mit liv stadig går pår den her måde og min sygdom bliver bare det sammen, og jeg kan ikke spis onderlig og tykke onderlig på maden, og allesammen fra familien er lige glad om mig,og jeg ved det ikke hvad jeg skal gører.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Sikke en historie. Det lyder som om, at du føler dig meget alene – næsten efterladt med dine tanker og kropslige reaktioner. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært for dig. Hvor er det bare godt, at du har skrevet til os. Jeg vil meget gerne lytte og prøve at hjælpe dig herfra.
Som jeg forstår det, har du haft en del problemer med vejrtrækning og mad. Du fik en pommes frittes galt i halsen. Det lyder virkelig ubehageligt og også ret uhyggeligt. Jeg forestiller mig, at du må være blevet rigtig bange.
Når vi prøver at blive rigtig bange, kan frygten og bekymringerne sætte sig tankerne som en tung sten, der bare vokser og vokser. For mange kan stenen vokse sig så stor, at de konstant er bekymrede og tænker om noget nu er galt. Mange bliver meget opmærksomme på deres krops signaler, særligt hvis de bliver ved med at opleve vejrtrækningsproblemer, ondt i maven og så videre.
Det kan være nemt at google og researche diagnoser, for det kan være svært at lade være. De fleste vil jo gerne have en forklaring.
Derfor forstår jeg også godt, at du har haft brug for det. Men problemet er bare, at man ikke altid kan stole på det der står på nettet. Du kender måske godt til, at alle symptomer næsten altid peger på, at man har kræft – også selvom det måske bare var ondt i halsen?
Derfor er det også bedst at gå til dem, der ved noget om sygdom. Nemlig læger. Det lyder som om, at du har fuldstændig styr på det.
Jeg kan jo læse, at du har været hos flere specialister, men du ikke har følt dig hørt eller hjulpet. Det må også være en rigtig hård oplevelse, når man føler sig syg og er meget bekymret.
Du føler ikke, at din mor tror på dig. Hun siger, at det er noget du finder på. Hun siger mange ting, som du bliver rigtig ked af det. Det lyder som om, at du oplever at hun ikke forstår dig og lytter til dig. Det kan jeg virkelig godt forstå, at du bliver rigtig ked af.
Det må føles meget ensomt, fordi du på den måde ikke føler du kan få støtte og hjælp hos din familie eller læger. Jeg kan godt forstå, at det har gjort dig sur, men også givet nogle rigtig mørke tanker om selvmord. Det lyder dog også som om, at du har genfundet en vilje og styrke til at få det bedre. Det er simpelthen så sejt!
Det fortæller mig, at du er enormt stærkt. For det kræver styrke at blive ved med at opsøge hjælp og prøve ting, der kan gøre at man får det bedre. Særligt når man ikke føler dig hørt.
Når jeg læser dit brev, kan jeg også se, at din mor har været meget med i starten. I har været på hospitalet, til lægen og også ved akut en enkelt gang. Selvom I lige nu har det svært og du føler, at hun er ligeglad, så tænker jeg også, at det måske tyder på, at hun i hvert fald ikke har været ligeglad hele tiden. Men måske hun simpelthen ikke forstår, at det bliver ved med at fylde for dig og du stadig har brug for hende. Hvad tænker du mon om det?
Jeg får lyst til at fortælle dig, at det er din mors ansvar, at du har det godt og lytter til dig, når du har brug for hjælp. Det er sådan set også din fars ansvar. Det betyder ikke, at de skal være enige i alt, hvad du siger. Men det betyder, at de skal lytte til dine tanker og bekymringer, så du ikke føler du står med det hele selv.
Tror du godt, at dine forældre ved, hvor ked af det du er og at du har haft selvmordstanker? Det synes jeg er rigtig vigtigt, at du fortæller dem.
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært. Særligt fordi du oplever, at de er ligeglade. Men forældre er ikke altid ligeglade – nogle gange ved de simpelthen bare ikke, hvad de skal gøre. Derfor har forældre også nogle gange brug for hjælp fra andre. Det kunne fx være en lærer eller pædagog, hvis du går i skole. Men det kan faktisk også være jeres egen læge eller kommunen.
Derfor kunne det også være en idé, at du selv opsøger andre, hvis du ikke føler dine forældre lytter. Måske du kan komme i tanke om én, som du tror ville kunne hjælpe dig og din familie?
At føle sig meget alene og have selvmordstanker er faktisk også noget, som en læge skal hjælpe én med. Derfor kan du også prøve at tage en snak med din læge, hvis du har mod på det? Det kunne også være en sundhedsplejerske på skolen, hvis du ikke helt føler du bliver taget alvorligt af din læge.
Du kan også tage kontakt til din kommune, hvis du har mod på det. Kommunen skal nemlig hjælpe børn og familier, der ikke har det godt. Kommunen skal lave det, der hedder en handleplan. Det vil sige en plan for, hvordan du kan få det bedre og få hjælp til de svære ting. Men også en plan for, hvordan din forældre kan vise dig, at de støtter dig.
Jeg kan ikke fortælle dig præcis, hvordan de vil hjælpe dig. Men jeg ved, at du har ret til at blive passet på og lyttet til, så du kan få det godt. Du har nemlig ret til at blive hørt og sige din mening.
Hvis du vil høre mere om, hvordan kommunen kan hjælpe dig, kan du også ringe til os på 116111. Så kan en rådgiver også fortælle dig om vores bisidderordning, hvor en voksen fra BørneTelefonen kan hjælpe dig og gå med dig til møder i kommunen.
Det kan også være, at det lyder for voldsomt for dig. Måske du stadig har mod på at tage snakken selv med dine forældre før noget andet. Hvis du har det sådan, kan denne video måske hjælpe dig. Det er en guide, der kan hjælpe dig til at få sagt de ting, der er svære.
Jeg ved godt, at jeg ikke har kunne give dig en løsning på det hele. På samme måde har jeg heller ikke kunne fortælle dig mere om sygdom og hvordan du kan få det bedre. Men jeg håber, at du sidder med en fornemmelse af at være hørt.
Du skal vide, at jeg ser dig for den styrke du har i dig. Der er ingen tvivl om, at det kan føles rigtig svært, når man står i det du står i. Men du er allerede så godt på vej til at få det bedre – også selvom det måske ikke altid føles sådan. Næste skridt er at få fortalt, hvor tunge tanker dine bekymringer skaber. På den måde håber – og tror jeg også på, at du vil opleve, at det kan blive bedre.
De kærligste hilsner BørneTelefonen